Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1478 ggr
[Älskamig]
11/23/15, 7:03 PM

Denna kämpan om jobb...

Nu är jag trött på det!
Hundratals CV:n har jag skickat, personliga brev, ringt ställen och dylikt, men ändå har jag inte fått något jobb. Hur länge ska det hålla på? 

Vad är era bästa tips att ta med i CV och personliga brev? Hur har ni lyckats få jobb? 

Kram!

Annons:
Aleya
11/23/15, 7:11 PM
#1

Jag har haft jobb via vikarieförmedling och sen det jobbet jag har nu fick jag via en praktik då jag gick skola.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LinaLj
11/23/15, 7:21 PM
#2

Bästa tipsen:

Gör dem minnesvärda, våga vara annorlunda, designa dem så att de blir personliga och så att den som får dem tänker "ne men titta där" (allt med måtta dock helt limegröna eller neonrosa kanske inte är att rekommendera).

Leta upp krav och önskemål i annonsen och se till att de finns med i det personliga brevet (om du nu lever upp till dem).

Rikta dig till företaget. Istället för att 100% av PB handlar om dig ägna minst 20% åt företaget och varför du vill jobba där.

Skriv inte passivt utan beskriv dig aktivt. Istället för att; När jag arbetade som kassörska lärde jag mig att var trevlig mot kunderna. Så skriver man; När jag arbetade som kassörska var det viktigt för mig att ge kunderna bra service.

Undvik "floskler" som "mångas bollar i luften", "stresstålig" och "positiv". Beskriv det i stället tex; Jag är duktig på att arbeta med flera olika uppgifter och har lätt för att prioritera mina arbetsuppgifter.

Kort och koncist. Ett PB handlar om att ge svar på varför företaget ska anställa dig. Det är inte en beskrivning av hela ditt liv. Max 1 A4 sida och varje ord ska vara relevant för det jobbet du söker.

Framför allt PB ska skrivas nytt till varje ansökan.

Frida B
11/23/15, 7:30 PM
#3

För mig har det gått som en dans, fick ett sommarvikariat direkt, sedan var jag arbetslös i två veckor innan jag fick tillsvidareanställning… Till skillnad mot en vän till mig som har exakt samma utbildning, tog studenten i juni och börjar sitt första jobb på måndag.  Ingen större märkbar skillnad i CV:t. Vissa har helt enkelt tur, andra inte.

Sen kan man ju öka sina chanser. Som någon annan skrev så skriv så att de kommer ihåg dig. Väldigt många arbetsgivare har frågat mig om mitt lite udda intresse, nämligen räkodling som jag håller på med. Det skrev jag med längst ner, i en liten rad men ändå kommer de ihåg. Så det lilla kan göra mycket :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stallmima
11/23/15, 7:35 PM
#4

Det är jättetufft på arbetsmarknaden i dag, i bästa fall hamnar du på ett bemanningsföretag som kan bolla runt dig till olika  arbetsgivare. Men krasst så är du egentligen bara en handelsvara. Trots att som #2 skriver i sitt inlägg så är inte ens det garanti att du får jobb. Kolla upp om du är berättigad till en jobbcoach

[Älskamig]
11/23/15, 8:24 PM
#5

Jag söker ju bara ett extrajobb, så det känns lite onödigt att gå igenom ett bemanningsföretag eller via en jobbchoach. Det är mer det att de hade varit en kul grej att ha ett extra arbete. Tack för alla tips hitills!

Jess89
11/24/15, 1:57 PM
#6

Ett tips är att gå till restauranger de behöver ofta extra personal. Dessutom om du besöker dem får de direkt en bild av dig.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Sweelin
1/2/16, 11:10 PM
#7

Vården behöver mer! Vårdbiträden, vikarier och personliga assistenter, är brist på sådana 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Outlawly]
1/7/16, 12:38 PM
#8

Har du pratat med folk du känner och berättat att du söker jobb?

t.ex. Kompisar, bekanta, tjejen du går på kurs med 

Jag lyckades hitta jobb genom min killes kompis, så nu jobbar hon och jag tillsammans 🙂 Då behövde jag bara lämna ett CV inget personligt brev.

Annielle
1/7/16, 8:58 PM
#9

Gå dit oavsett vad det är för jobb du söker, blir en helt annan sak att mötas av en riktig person än att läsa ett platt papper hur mycket bra det än må stå i ditt cv.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

VildaVittra
1/30/16, 3:49 AM
#10

Sök extrajobb som godman, det är en enorm brist på sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1/30/16, 1:00 PM
#11

Vet hur det är! Innan jag började studera sökte jag massor, men få som ens hörde av sig :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

felle-j
1/30/16, 5:29 PM
#12

Är du 18 år eller äldre så kan jag tipsa om bli ledsagare. 🙂

Upp till toppen
Annons: