Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1044 ggr
sofiacle
2015-12-13 14:58

Vad ska jag göra?

Hej. 

 En kompis till mig förlorade båda sina föräldrar i en bilolycka i somras och nu för bara ett par veckor sedan så upptäckta läkarna en tumör i hennes hjärna som inte går att operera bort. Jag vet inte längre vad jag ska säga och göra när jag hälsar på henne, det känns som varje besök varar i en evighet där vi bara sitter tysta och dum-glor in i väggen. Vi har varit bästa vänner i 14 år och vi har träffats nästan varje dag sedan första gången vi sågs, och nu helt plötsligt så är hon den sista personen jag vill se, varje besök är så fruktansvärt jobbigt, hon sitter å gråter och jag vet inte vad jag ska ta mig till, känner mig mest i vägen. Det enda jag tänker på är att jag snart måste åka dit igen, sitta där helt tyst i minst en timme och känna mig fånig, se hur hon bara gråter och gråter, veta att det inte finns något jag kan göra eller säga för att hon ska må bra igen. Jag skäms över den lättnad jag känner när sjuksköterskan kommer in och säger att besökstiden är slut, när jag äntligen får gå ut ur det tysta rummet och möta livet utanför, när jag äntligen får åka hem igen och veta att det är en hel vecka kvar tills nästa gång jag måste ta mig dit igen.

Vad ska jag ta mig till?

Annons:
Calcifer
2015-12-13 15:05
#1

Det är ingen lätt situation för någon av er, något jag tycker du ska fokusera på är att om du inte åker dit, när det är för sent, så kommer du ångra dig. Och du vill inte leva med den ångern resten av livet, tro mig. Så även om det är jobbigt för dig, påminn dig om att du har år och år att sörja men du har bara en begränsad tid kvar med din vän.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2015-12-13 15:12
#2

Även om ni inte pratar, så ska du veta att ditt besök förmodligen betyder enormt mycket för henne. 
Du behöver inte prata om sjukdomen, berätta om roliga saker som hänt i ditt liv eller "när din hund gick i sömnen och kissade mot julgranen", för att prata om just sjukdomen gör hon redan med personalen hela tiden. 

Ta med något gott att äta (sjukhusmat är allt annat än kul), du kan ju ringa i förväg och fråga vilken pizza hon vill ha eller vad hon nu gillar. Att sitta och jämföra pizzakoman osv är ju ett samtalsämne det också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
2015-12-13 15:14
#3

Du får väl först inse att din kompis är ledsen. Hur hade du själv känt om allt detta hade skett dig?

Det är otroligt jobbigt att se människor man gillar ledsen, men du kanske ska börja med att trösta henne, hon är ändå din vän.

Du kan fly denna smärtan, men hon kan inte göra det.

Så antingen är du en vän och ställer upp för henne eller så låter du henne vara om det nu är så jobbigt för dig.

Jag tycker dock ärligt att det är taskigt att inte ens verka försöka trösta din vän då det faktiskt gäller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sofiacle
2015-12-13 15:34
#4

#1 & #2 tack för svar

#3 självklart har jag försökt trösta henne, men det är ej så lätt. Hon skriker att ingen förstår och att hennes liv inte är värt att leva, hon slår efter mig när jag försöker ge henne en kram eller hålla hennes hand.

Och när hon beter sig så (vilket är fullt förståeligt att hon gör) så vet jag inte vad jag ska göra eller säga, jag kan inte säga att jag förstår henne, för jag har aldrig haft en hjärntumör och jag har aldrig förlorat någon närstående. Då blir det att jag sitter på två meters avstånd helt knäpptyst.

Aleya
2015-12-13 15:44
#5

#4 sorger har flera faser, först kommer chocken(hon kanske är där nu), sedan reaktionen, bearbeta, nyoirientera.

Får hon ens hjälp att acceptera detta? Som via kurator eller dylikt? Annars kanske du borde erbjuda henne att hjälpa till med det, eller stödja henne till att söka hjälp.

Du kanske t o m ska höra om hon vill ens att du ska komma, om du ändå bara sitter där och säger inget. Hon kanske vill vara ifred och samla tankar nu.
Och vill hon att du ska komma kanske du ska höra om hon vill göra något annat än att bara sitta inne, att du kanske kan ta med henne ut och göra något(om hon nu inte är "fjättrad" till sjukhuset av någon anledning) eller ta med något som hon kan pyssla med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sofiacle
2015-12-13 15:54
#6

#5 Enligt sjuksköterskan så har min kompis (Ella) sagt till sjuksköterskan och Ellas syster att Ella vill att jag ska komma regelbundet. (rörig mening sorry)

Så hon vill alltså att jag ska komma men när jag väl är där så skäller hon på mig :I men tack för tipsen :) ska försöka hitta något hon kan pyssla med :)

Annons:
Aleya
2015-12-13 16:05
#7

#6 tycker nog kanske att du ska ta och prata med henne själv och fråga. För jag litar inte på vad sjukhusfolket säger alla gånger.

Man skäller tyvärr på dom man älskar, hur klyschigt det än låter.
Om du nu vet att hon gillar att pyssla med något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Adirfen
2015-12-16 12:54
#8

Man behöver inte alltid säga saker. Någon man kännt i fjorton år kan känna stöd bara av att ha dig där. Prata om hon vill prata, annars kan man bara vara tyst. Berätta saker som hänt i skolan, om de andra kompisarna. Bara finns. Ta vara på tiden. Annars så kommer dunatt ångra dig. Uppdatera gärna om hur det går.

sofiacle
2015-12-16 21:57
#9

R.I.P Ella <3 :'( Ella gick bort i morse, de fanns inget läkarna kunde göra åt tumören :( Tack för era svar, jag tog med era tips och jag & Ella hade en mysig tjejkväll, då jag fick övernatta och ha de bästa 29 timmarna med henne. Är så otroligt tacksam mitt i all sorg för vi fick 29 timmar fullt med kärlek och skratt, inga bråk och sura miner, utan bara härligt snack om positiva grejer <3 Vila i frid min fina Ella <3 :'(

VildaVittra
2015-12-16 21:59
#10

#9 Jag beklagar sorgen. 🌺

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Adirfen
2015-12-17 08:12
#11

#9 Beklagar ❤️

Upp till toppen
Annons: