Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 2630 ggr
Anonym
Anonym
2016-01-05 14:57

Bad i skolan på måndag.

Ångest, ångest, ångest. Alla mina vänners skolor har inte bad inräknat i sin idrott på gymnasiet, men det har min skola. Jag har sådan fruktansvärd ångest över det, jag avskyr att bada och har alltid varit rädd för vatten. Jag kan simma och tycker om att bada på fritiden, men inte i klassen, och definitivt inte när jag måste göra olika saker på begäran. 

Jag har 82% närvaro i skolan, så känner att jag inte kan vara hemma på måndag (om inte i värsta fall!). Kommer dessutom ha mens, och det är det värsta. Jag kan inte skylla på mensen, för när jag hade mens (också på riktigt den gången) förra året, tvingade nästan min kvinnliga idrottslärare mig att använda tampong, trots att jag inte använder det i vanliga fall. Jag tyckte det kändes så fruktansvärt förnedrande! 😡 Efter ett antal meddelande och argument till henne varför jag inte använder tampong, fick jag slippa det (slutade med att jag ändå stannade hemma den dagen!), men hon återkom med ett meddelande några dagar därpå att jag skulle ha bad. De menade på att jag skulle gå på min fritid och bada med skolan, för att visa att jag kunde göra det som skulle bevisas… Det kändes ännu värre! Ok, det är en sak om man gör det på skoltid, men jag tänker inte offra det på fritiden. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte bada på måndag! Jag har så ont i magen av att tänka på detta och får världens ångest… 

Hjälp! 

(inlägget finns även på tonåringar.ifokus.se)

Annons:
[inevitably]
2016-01-05 21:07
#1

Jag förstår verkligen din ångest. Finns det inget möjlighet att du kan skicka ett mejl till din lärare, förklara att du av olika skäl tycker att det är väldigt obehagligt att bada i just den situationen (ange de skäl du känner dig bekväm med/hitta på något), och fråga om du kan lösa det hela på något annat sätt? Du kanske kan få bada vid ett senare tillfälle, med en annan klass eller bara läraren, när du åtminstone inte har mens? 

Såvida du inte har hälsoskäl som gör det direkt farligt för dig att bada i en bassäng så tror jag att den bästa lösningen i sådana här situationer är att bara bita i det sura äpplet och göra det. Sjukanmäl dig kanske vid just det tillfället, men få det överstökat för din egen skull och gör så gott du kan. Det blir sällan så illa som man föreställer sig, enligt min erfarenhet, och du blir starkare när du märker att du även klarar av sådant som du finner obehagligt. Själv tyckte jag både att det var obehagligt att visa sig halvnäck och att befinna sig i vatten med prestationskrav, men det är ingen som har tid till att stirra på en i en sådan situation, och ingen kan tvinga dig till större prestationer än du klarar av.

Hoppas att du hittar en lösning, och tala gärna om hur det gick! Styrkekramar.

-Aida-
2016-01-06 11:25
#2

Känner till din situation, hade precis samma, bad ingick i min utbildning som livräddning och motions simning, det är faktiskt upp till skolan att se till dina behov och om du inte klarar av att bada då kan dom inte tvinga i dig, dom får helt enkelt lösa det på ett annat sätt, du kan till exempel ta hjälp av dina föräldrar och förklara för dom, så får dom prata med skolan. Du kan ta hjälp av kuratorn eller en annan lärare du har förtroende för.

Du verkar ha en sån jobbig idrotts lärare som tvingar en att göra saker man inte känner att man klarar av, min va likadan, min pappa kallades på möte med mig och prata om saken så han intygade att jag drunknade när jag va 6 år, jag fick skriva en uppsats teoretiskt om hur man livräddar en drunknande person. Sådana lösningar finns  till exempel. Jag var med på vissa lektioner och andra inte.
Jag kan som du bada på fritid och tycker om att simma, men att vara i en klass och måste göra saker är nåt helt annat, längd simning klarade jag av men inte som att dyka eller vara på den djupa delen, då fick jag special lösningar.
Hoppas de löser sig.

Anonym
Anonym
2016-01-06 12:57
#3

Tack för tipsen hörrni! Det betyder jätte mycket att höra att man inte är ensam om att känna en oro och ångest över en sådan situation. ❤️

Tidigare har jag skyllt på mens, men det har ju inte verkat funka för att läraren inte ens accepterar det. Jag har väldigt svårt att tro att hon skulle gå med på några andra anledningar. 😕 Den största anledningen till att jag inte vill vara med på bad är för att flera utav killarna försökt vara ute efter sex med mig (jag har dock inte varit intresserad), samt de tycker att min rumpa ser bra ut. Jag vill inte gå och visa upp mig för dem , jag har pojkvän. 😡 

jag vet inte vad jag ska göra.. kan inte komma med några bra ursäkter, för jag har ju haft läraren förut.

-Aida-
2016-01-06 22:42
#4

Använder du bikini eller baddräkt? Dom sitter tajt och visar former, om du använder badbyxor så visar de inte lika mycket.
Tyvärr finns det inte mycket annat att göra i sen sådan situation, oavsett om du simmar eller inte så kommer killar alltid att titta in dig, dessa verkar tycka du är himla snygg, vilket är en enorm komplimang men jag håller med att det känns obekvämt när man har pojkvän men så kommer de alltid att vara, så på den saken så beror det på dig om du tänker bry dig om dom eller inte.

Upp till toppen
Annons: