Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1471 ggr
Anonym
Anonym
2016-02-02 19:22

Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag mår så himla dåligt… Är en student som bor och studerar i en annan stad än den jag är i skriven i. Min ekonomi är urkass, totalt får jag 1600 kr/månad, varav lite pengar ger mina föräldrar + att de betalar min hyra. 

Jag ska iväg till helgen och blev, för några veckor sedan, lovad av min mamma lite pengar att ha med mig dit jag ska. Problemet är att idag när jag ringde sa hon spydigt "jag för över 300 kr, för nu har vi ju betalat dig så mycket".. 😐 Kan tillägga att de betalade skulden jag hade kvar från körkortet, men utöver det betalade jag faktiskt hela mitt körkort och kursen helt själv! De har bara betalat övriga körkortspengarna som blev över det som jag hade betalat för totala kursen, även om det också var en rätt stor summa. Min mamma får det att låta som att jag på något sätt vill utnyttja de på pengar, vilket jag verkligen - av hela mitt hjärta - inte vill eller ens försöker till att göra. 

Jag vet inte vad det är jag ska göra. Jag klarar mig knappt varje månad och vill så gärna slippa den här ångesten att vara bunden till mina föräldrar. Det är svårt att vara självstående som 18 åring, men det finns knappast något val. Jag har sökt i princip vartenda jobb i hela staden jag bor i, samt utanför, men har inte fått något intresse tillbaka. Har ringt och hört med de ställen jag sökt, även visat mig, men får ingen respons. Det är verkligen svårt!😕

Kan i övrigt tillägga att min mamma har ostabilt humör och hon har under hela min uppväxt haft problem med det psykiska. Ibland undrar jag ens om hon vet vad det är hon säger till en… 😕

Jag får bara sån ångest, för jag vill verkligen inte få mina föräldrar att må dåligt på något sätt på grund av ekonomin.. Jag har funderat på bostadstillägg, men då måste man vara skriven i den kommunen man har boende i, men jag har inte råd att flytta min adress. Likadant är det med socialtjänsten om jag skulle be om hjälp därifrån.

Annons:
_Fisken
2016-02-02 20:14
#1

Trist läge du har. Kan du inte be socialtjänsten i den kommun du kommer ifrån?

[Älskamig]
2016-02-02 20:45
#2

#1: Då måste jag på möte med dem… Jag kan inte ta mig dit nu…

-Aida-
2016-02-04 20:50
#3

Det finns faktiskt inte så mycket du kan göra i din sits om du inte vill ha hjälp av soc eller csn.
Soc är ju till för att användas i din sits, du kan inte betala för dig själv då ska dom hjälpa dig, du uppger heller inte vilken typ av skola du går på men oavsett vad kan man ta csn om man är student.
Som förälder vill man gärna hjälpa sitt barn så mycket kan man, men om dom ska behöva betala för ditt hushåll också, då blir det dubbla utgifter för dom vilket är tungt för ekonomin på deras sida, så man kan förstå att det kan bli frustration.

Aleya
2016-02-06 13:59
#4

#3 fast högre lån från csn kan man inte ta förrän man är 20 tyvärr.
Så det går nog dålig för ts att söka. Antar att ts redan har dessa saker: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp

Soc kommer nog tyvärr säga att föräldrarna ska försörja efter som ts är under 21 och går skolan.

Så ja ts, svår sits. finns ju något som heter http://www.grannar.se/
där kanske du kan tjäna pengar på något du kan. Och hjälpa någon. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
2016-02-06 18:36
#5

Jussta! Idé!  Kommunernas soc-tjänst brukar vilja ha "kontaktpersoner" till personer med olika handikapp. Det gäller att ut o fika med dem någon/några  timme en gång i veckan eller nåt sånt. Jag tror avtalet säger 2h / vecka. Det kan vara olika aktiviteter. Ut å gå. Se film. Det fick min dotter 950kr/mån för. Det är kanske nåt som passar dig?

Annons:
Aleya
2016-02-07 14:23
#7

#4 kostar nej, men då har inte TS rätt till ex inackorderingen, då den baseras på hur långt man bor från skolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
2016-02-07 14:26
#8

#7 Föräldrarna betalade hyran…

Aleya
2016-02-07 14:32
#9

#8 men jag antar ändå att ts får det tillägget. om så inte är fallet så visst då är det bara skriva sig där, är det inte så så bör ts tänka innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
2016-02-07 14:43
#10

#8 Ja, fast numera ska man vara folkbokförd där man studerar om  man läser på universitet eller högskola. 

Studerar man på grund/gymnasieskola: Om du är under 18 år och på grund av dina studier måste bo i en annan bostad än dina föräldrar, ska du ändå vara folkbokförd hos dina föräldrar. Det gäller så länge du fortsätter i grund- eller gymnasieskola eller motsvarande utbildning som du påbörjat innan du fyllt 18 år, dock längst till och med din 21-årsdag.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/anmalaflyttsomstudent.4.18e1b10334ebe8bc8000240.html

Upp till toppen
Annons: