Annons:
Etikettpersonliga-texter
Läst 1055 ggr
skord
11/8/16, 10:32 PM

Vardagen

I vänthallen satt en samling människor. Stämningen var hög, några satt och delade en bit mat, alla deltog i ett livligt samtal. De flesta personer i vänthallen kastade då och då ett öga mot samlingen, mot det ovana. Samtalets höga volym, de färgglada volymrika kläderna, det som ligger långt ifrån det svenska jante-jaget.  Jag ser hur en åldrad, ärketyp av gammal dam kommer in i hallen. I handen håller hon med ett hårt grepp en plastpåse med två kiwifrukter, ingenting mer. Handväskan hänger runt hennes kropp, vilar på övergången mellan mage och höft. Hela hon är tillknäppt, kläderna är av äldre stil men vittnar ändå om ett stadgat liv. Jag hoppar ut mot kanten på bänken för att erbjuda plats. Hon står kvar, nästan demonstrativt och tittar med spänd blick mot samlingen. Hon grimaserar, nästan morrar, hon visar tänderna, som en arg hund, hela tiden med en ilsken stirrande blick. Då och då tittar hon ner på mig, söker bekräftelse i hennes åsikt, i hennes morrande. Att här är felet, anledningen till att allt hon håller i handen är den här påsen, till livets torftighet. Hon står kvar, i säkert fem minuter. Då bussen tillslut kommer har romerna gått. Vi far snart iväg, både jag och tanten, på samma buss, mot ett varmt hem. Deras väg är till fots, ut i den kalla Novembernatten. Det var minusgrader i natt.

Annons:
Bambi.G
9/3/17, 2:40 PM
#1

Fint skrivet

Bambi.G
9/3/17, 2:40 PM
#2
Upp till toppen
Annons: