Annons:
Etikettensamhet
Läst 3083 ggr
SannaNolte
4/25/15, 8:24 PM

sjukskriven och ensam

Hej

Jag är för tillfället långtidssjukskriven för ångestdepression , men liknar mer en utmattningsdepression… Här hemma har jag 3 illrar så helt ensam är jag väl inte.. men jag har helt isolerat mig från jobbet och kollegor, även från kompisar . Socialt liv existerar ungefär bara med min sambo och våra djur . Har du några idéer på vad jag kan göra för att "öva upp" min sociala kompetens ? vet att det låter helt sjukt ..

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
VildaVittra
4/25/15, 8:31 PM
#1

Anmäl dig till en kurs i något hantverk som intresserar dig men som du inte kan något om. Det brukar inte vara så många elever att det blir övermäktigt och sedan måste man interagera med andra när man ställer frågor. Baka något att bjuda på till fikat/rasten, ett enkelt sätt att ta kontakt utan att behöva gå fram utan "orsak". 

Du måste dock be om tillåtelse från soc/FK så de inte drar in din ersättning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SannaNolte
4/25/15, 8:41 PM
#2

Tack snälla  för rådet!❤️

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Valkyrija
4/25/15, 11:53 PM
#3

Åh det låter precis som mig. Är också sjukskriven för depression och ångest. Eller ja, var tvungen att skriva in mig som arbetssökande igen då jag inte får pengar annars….. 
Hur som, jag började ta kontakt med min sambos ena tjejkompis och vi ska träffas och gymma tillsammans någon dag nästa vecka! Jag tycker också om att gå till biblioteket och hänga där. Utmana dig själv varje gång. Jag råder dig att läsa DEN HÄR artikeln jag skrivit där jag ger tips om hur man skaffar vänner. Stort lycka till! Vill du prata så är det bara att slänga iväg ett pm 🙂

Vänligen, sajtvärden Taralii ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

annaforsgren
4/26/15, 12:08 PM
#4

Jag har likadant till och från, har typ social fobi och jag har märkt att det är jättenyttigt att man börjar känna efter hur man känner för dig själv, det är svårt att träffa andra och njuta av det när man inte är säker i sig själv och tycker om och accepterar den man är. Det är viktigt att du först börjar göra saker som du själv tycker om och som du blir glad över att göra, t.ex. läsa en bra bok, gå ut i naturen och plocka blommor, måla en tavla, ta en joggtur osv. Saker som får dig att må bra just nu. Det gör att du finner styrkan i dig själv som i sin tur gör att du känner dig mer säker att ta kontakt med andra igen. Det hjälper mig otroligt mycket, att försöka rikta om känslan att, jag är själv idag men det är skönt för då kan jag göra precis det jag själv vill, så att jag bevarar den känslan till när jag träffar andra och att man då kan inspirera andra och när man är nöjd med sig själv så märker andra det också. 🙂

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

SannaNolte
4/26/15, 9:03 PM
#5

Tack fina du , tack ! . ❤️

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

miamaria1970
4/27/15, 10:18 PM
#6

Vi sitter i samma båt. Du får gärna höra av dig till mig.

Annons:
[scrappy]
5/1/15, 11:07 PM
#7

Din beskrivning låter som mig. Skulle också behöva öva upp min sociala bit, den existerar inte längre, annat än med sambo och djuren. Och när man väl har chans att göra något så brukar jag backa ur och inte orka med det.

Ta små steg i taget, ibland går man framåt, ibland lite bakåt och det är okej det också. Lycka till

SannaNolte
5/2/15, 10:48 AM
#8

Tack ❤️

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

farshus
5/8/15, 7:49 PM
#9

Gå ut på danskurs, låt dig göra bort dig. Fokusera bara hur underbar du är.

Ptorparn
5/11/15, 8:51 AM
#10

Vill berätta vad ja har upplevt de senaste åren som kan passa en del personer som varit lång sjukskr ,utbränd , oro mm . Våga bryta din vardag ! Besök en gård med djur skog o trädgård tex . Bort med all smink all åtsittande resår/tajta kläder låt blodet strömma o våga var dej själv . Följa en bondes vardag och våga bli riktigt skitig o svett . Våga se att du är värdefull tex du fyller ett vattenkar till korna ,hästar,fåren se vad de uppskatta dej när de får vatten av dej :-) . Djur o natur kan medverka till en bättre hälsa för oss människor . Ja har haft besök av tjejer/kvinnor och sett att det kan lätta upp vardagen . Läs om Grön Arena gårdar och se vad de kan erbjuda idagens stressade samhälle .  Ha en bra dag alla medmänniskor !

SannaNolte
5/11/15, 9:11 AM
#11

Tack för dina fina råd ! ❤️

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Jess89
5/11/15, 7:41 PM
#12

Jag tänker som så att gå ut och motionera där stöter du alltid på människor. Det brukar även förbättra humöret. Du kanske skulle låna hund av någon bekant så får du en anledning att gå ut. Det brukar ofta vara folk som pratar med djurägare. Ett annat tips är att gör det du tycker om och därigenom träffa lite nya människor. Ta små steg i taget så det inte blir för mycket.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Upp till toppen
Annons: