Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1655 ggr
Ptorparn
2015-05-28 00:32

Oxytocinets läkande verkan i kroppen

Beröring/taktil har visat sej att det hjälp många när lugn o ro hormonet börjat strömma i kroppen . Men många blir väldigt rädda när man landar o rasar ihop det kan bli väldiga jobbiga känslor . Många med stress och oro i alla möjliga former har stort behov av närhet/beröring men många vågar inte . Det kan vara väldigt dyrt att få dessa behandling och problemet är ju att de som verkligen behöver har inte råd . Nu till frågar : Har ni provat . Det kan funka lika bra med en vanlig medmänniska som är lyhörd och som ni har förtroende för men vågar ni .  Obs detta är behandling blanda inte in intimt .

Annons:
Valkyrija
2015-05-28 01:07
#1

Inte testat det och har heller inte hört talas om det tidigare. Intressant läsning. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vara denna medmänniska som hjälper de som har det svårt. Något jag ska kika på ! 🙂 Närhet och kärlek är mycket viktigt så jag tror det är ett bra sätt att hjälpa folk !

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Ptorparn
2015-05-28 09:01
#2

Det finns mycket att läsa om beröring/taktil . Vid ömsint beröring så jublar kroppen :-) . Om ni låter fantasin flöda så tänk när ni kliar/smeker en katt eller hund ofta så syns det hur de njuter . Enkelhet bara en varma hand som berör huden kan hjälpa till att få bättre välmående . Som medmänniska förtroendet är viktigt personkemin ska stämma annars kan det såra mer än hjälpa .

Jess89
2015-05-28 12:44
#3

Aldrig hört talas om detta men låter intressant.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Maria
2015-05-28 12:51
#4

Min mamma fick taktil massage när hon låg på Hospice och upplevde det som väldigt skönt. Det var inte många gånger hon hann med det för hon var där bara i två veckor men för en sjuk människa kan det kanske hjälpa.

Själv är jag sådan som ogillar att någon främmande tar i mig. Har en gång varit på vanlig ryggmassage och tyckte det var väldigt obehagligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ptorparn
2015-05-28 14:59
#5

Helt klart är det olika saker och behandlingar vi tycker om . Det viktigaste är ju att vi vågar prova :-). Hård muskel/rygg massage och ömsint berörings/taktil massage är helt olika . Våga prova flera personer att arbeta med sina händer är väldigt personligt vilka rörelse som används och vilken trygghet o värme som just denna persons händer utstrålar .

Maria
2015-05-28 15:02
#6

#5 Ja det är säkerligen olika. 

Ömsint beröring från någon jag inte känner skulle jag inte ens vilja prova men är man sjuk kanske det är annorlunda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ravynsfair
2015-05-29 14:10
#7

Min mamma har provat och tanken var att jag också skulle men det blev inte av. 
Hon har Fibromyalgi och lättare depresssion, hon upplevde att det hjälpte lite.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ptorparn
2015-05-29 15:14
#8

Vad bra vid fibro beröring viktigt med mycket värme .Ofta behövs det minst 3 behandlingar innan kroppen helt känner igen vad som händer .

Halvdansken
2015-05-29 16:10
#9

Ömsint beröring av en främling skulle jag heller inte klara, men massage är nåt av det bästa som finns tycker jag.
Vi har katter, och när de lägger sig upp på bröstet och spinner (= jag vill ha mat) så är det också väldigt avslappnande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-05-29 16:13
#10

#9 Ja katter kan man inte få nog av 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2015-05-29 16:18
#11

Jag har faktiskt läst nånting om att frekvensen på katternas spinnande desutom kunde ha en viss läkande (eller nåt) kraft. Möjligt att det var just avslappnande. Fast att det forskats en del i det så vet man faktiskt inte riktigt varför de spinner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-05-29 16:57
#12

#11 Tydligen kan ju svårt skadade katter och döende katter spinna så det är nog en gåta fortfarande.

Men visst är en spinnande katt som bomull för själen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2015-05-29 20:14
#13

Jag har ett kedjetäcke som gör att kroppen känner "närhet" och utsöndrar lugn-och-ro-hormonet. Väger 8kg. Kan inte sova utan det.

Annons:
Ptorparn
2015-05-29 21:07
#14

Tänk vad många alternativ det kan finnas om man vågar prova :-) .

IaAbrg
2015-05-30 12:13
#15

Jag har fibromyalgi, som är svår när jag är inne i ett riktigt skov, och jag kan absolut tänka mig att taktil massage skulle vara till hjälp.
Jag har inte provat men jag har fått energimassage några gånger och det hjälpte så jag var smärtfri i flera dagar efteråt! Det är en lättare form av massage, med mycket beröring och inte så hårt tryck som vid vanlig. Så,ja, i princip blir det väl taktil massage. :-)

Det där med katter kan jag också skriva under på.
En av våra katter brukar komma och lägga sig på mig när jag har riktigt ont, hon lägger sig på det stället och efter en stund avtar smärtan och lugnar ner sig.
Kattmagi! :-) ❤️

Halvdansken
2015-05-30 19:36
#16

#13. Vad är det för nåt täcke? Låter intressant?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tuulikki]
2015-05-30 22:26
#17

Ett täcke med insydda kedjor :) Min sambo har ett på 10kg och jag har ett på 8kg. Man får det av en arbetsterapeut! Funkar som lugnande vid bl.a adhd, asperger, psykisk ohälsa där man är orolig och har lite svårt att ligga still :)

Maria
2015-05-30 22:31
#18

På många äldreboenden så har oroliga dementa stor hjälp av bolltäcken och det är något liknande kedjetäcken kan jag tänka mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2015-05-30 22:34
#19

#18 Ja bolltäcken är med "bollhavsbollar" och kedjetäcken med riktiga kedjor, så de har samma funktion :) Men jag tycker kedjetäcket är smidigare, bollarna blir ganska otympliga

Maria
2015-05-30 22:36
#20

OK, rasslar inte kedjorna då?😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tuulikki]
2015-05-30 22:38
#21

Litegrann😉 Man känner sig som ett spöke👻

Maria
2015-05-30 22:41
#22

Haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ptorparn
2015-05-31 00:13
#23

Tänk vad olika vi kan vara vissa måste sova nakna om de ska få lugn sömn o vissa ska ha kedjande tyngder för att de ska få ro . 

# 15 . Skönt att höra att du kände att det hjälper. Det finns många namn på liknande beröring .. det är en affärsteknik att få folk att våga prova . Varma stenen beröring o energi beröring/massage mm

Upp till toppen
Annons: