Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1332 ggr
Anonym
Anonym
2015-06-03 09:55

Ångest över allt snart

Känns som att jag har ångest över allt. Skola, ekonomi, bara hur dagen ska bli. Allt känns det som ja allt snart. 
Jag vill inte tänka som jag gör ochkänna som jag gör men huvudet säger annat. Sambon säger: tänk inte flera månader framåt utan dag för dag istället, att oroa sig förlångt framåt mår ingen bra av.Nej det stämmer mycket bra men huvudet vill inte tänka om.

Magen mår inte bra pga all oro heller och den är knäpp annars med men beror kanske på undermedveten oro?

Vad kan man göra hemma för att slappna av mer?
Promenerar i skogen och är med djuren mycket.

Annons:
kalltkaffe
2015-06-03 10:22
#1

När jag har ångest och är hemma plockar jag fram dammsugare och städgrejer. Det funkar för mig att koppla bort tankarna men man blir väl inte så avkopplad av det direkt kanske men det får en att tänka på annat. Brukar även skriva dagböcker och liknande för att skriva av mig känslorna. Ibland lyssnar jag även på avkopplande musik och lägger mig på spikmattan en stund. Brukar somna till en 5 min då och känna mig lite bättre efteråt.

Anonym
Anonym
2015-06-03 10:37
#2

#1 Smart där med städning. Kanske ska ta en helstädning från topp till tå här, kan behövas ibland. Gratis motion samtidigt. Och ha bra musik på.

kalltkaffe
2015-06-03 10:39
#3

Gör så du! Trötta inte ut dig själv för mycket bara. Det brukar jag råka göra när jag är arg. Visserligen är det bra att avreagera sig men tröttar man ut sig själv för mycket så man inte orkar mer sen så är det lätt att man blir besviken. Jag är sån i alla fall. Hoppas det hjälper för dig! *styrkekramar*

Anonym
Anonym
2015-06-03 10:41
#4

#3 Ja det är så sant. Ta ett rum i taget, dag för dag, lite i taget.
Tack så mycket! 🤗

kalltkaffe
2015-06-03 10:43
#5

Jag brukar bli så nöjd när jag ser resultatet efteråt. Har man rent omkring sig och allting i ordning så kan det hjälpa en så man mår lite bättre ^^

Anonym
Anonym
2015-06-03 10:45
#6

#5 Instämmer!

Annons:
Jess89
2015-06-03 15:52
#7

Jag brukar använda samma metod dvs att sysselsätta mig med saker så jag tänker på annat.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Valkyrija
2015-06-04 13:43
#8

Sysselsätta sig med annat funkar även för mig men du måste också acceptera läget. När du har accepterat situationen så kan jag lova dig att du inte kommer känna samma ångest. Att bara sysselsätta sig med andra saker kan i vissa fall ge mig mer ångest då det känns som att jag flyr från problemet. Försök acceptera situationen. Jag kan inte styra över allt som kommer i min väg. Jag kan inte veta vad som händer om en månad. Försök acceptera det faktum att du omöjligt kan ha kontrollen. Omfamna allt som händer med glädje och försök ta lärdom av allt. Se allt positivt. Lev i nuet. Jag skulle råda dig att testa att meditera. Det har hjälpt mig otroligt mycket! Man blir lugn och får en klarare överblick över saker. Testa det vetja så skriver du här sedan vad som hände under meditationen och hur det känns efteråt 😃👍🤗

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

kalltkaffe
2015-06-04 14:06
#9

#8 meditation och avkoppling har jag väldigt svårt för. Hur klarar ni av det? För ofta när jag börjar slappna av så blir jag alderless snurrig i huvudet, blir på helspänn igen och måste sluta. Ibland funkar det bra om jag har spikmattan till hjälp för då blir jag typ helt utslagen och känner bara det stikande i ryggen och så somnar jag till en stund ofta..

Valkyrija
2015-06-04 15:27
#10

Jag brukar lägga mig i sängen eller sätta mig och luta mig mot väggen samtidigt som jag lyssnar på någon underbar musik. Jag har själv jättesvårt för att slappna av men gå bara in i dig själv. Fokusera på andningen eller på en rund ring. Kanske har du en plats du gärna besöker när du slappnar av? Själv brukar jag alltid besöka en liten glänta i en skog. Där finns en liten bäck och en stor sten jag brukar sitta på och lapa sol. Ibland händer det att jag träffar bortgångna släktingar där! Lyssna på musik, slappna av och se vad som händer ! 😃

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Anonym
Anonym
2015-06-04 15:50
#11

#8 Jag vet att man inte kan styra det eller veta vad som händer om en månad, men hur mycket jag än försöker tänka bort det, så ligger det i bakhuvudet och gror ändå. 

Tack för tipset med meditiering men det är inte riktigt min grej. Jag kan inte bara ligga och inte göra någonting dvs bara lyssna på musik t.ex utan måste kolla på film eller göra annat. Jag får mer oro i kroppen av att göra just ingenting alls dessvärre och så har jag tid för att tänka på allting också.
 Men superbra tips för dem som kan det.

Jess89
2015-06-04 17:53
#12

TS Har du tagit en funderare över vad som ger dig ångest? Det  brukar vara lättare att hantera det om man vet orsaken. Har du detta problemet ofta kanske det vore bra att uppsöka en psykolog där du kan få hjälp med hur du ska hantera din ångest.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Anonym
Anonym
2015-06-04 18:58
#13

#12 Hur ångesten började vet jag inte men sedan har det blivit mer och mer när det kommer till skolan: ska jag klara kurserna, ska jag få CSN mm. Och pressen man har att allting ska bli klart inom viss tid, all stress om man får omtenta som ska göras om plus andra arbten samtidigt. Tror att det är främsta anledningen.
Sedan har jag spyfobi vilket gör att så fort jag mår illa så får jag smärre "panik"och så blir det bara värre. Tror det ligger och gror undermedvetet :/

Annons:
Jess89
2015-06-04 20:56
#14

#13 Jag förstår precis, du är inte ensam om att känna så. Ingen tröst i sig. Gör du någon plan för allt som ska göras i skolan? Vet av egna erfarenheter att det lätt blir att man skjuter upp saker till sista stunden. Det finns ingen möjlighet till att du arbetar och studerar? tänkte om det kan minska din stress för CSN. Annars kan man bara göra det bästa av det och studera så mycket det går. 

Hur länge du ska studera?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Anonym
Anonym
2015-06-04 21:03
#15

#14 Finns ingen tid att studera och arbeta samtidigt i regel eftersom jag har djuren också samt väldigt trött om jag varit heldag i skolan.

Försöker planera in. Ibland blir det ändrat beroende på hur det passar om det är grupparbete mm men försöker planera en vecka i taget så långt det går.

Har ca 1 år sammanlagt kvar.

Upp till toppen
Annons: