Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 1712 ggr
kalltkaffe
6/3/15, 12:39 PM

Socialfobi + Telfonfobi

Jag är så trött på min sociala fobi och speciellt att jag inte klarar av att prata i telefon. Får panik när telefon ringer. Kan bara prata normalt i telefon med mamma och brorsan. Pratar inte ens med pojkvännen i telefon. Väldigt sällan i alla fall.
Ofta när jobbet ringer hinner jag inte svara för jag får sån panik så dom får oftast ringa två gånger och känner jag inte igen numret så svara jag inte alls. 
Förr, pratade jag alltid i telefon innan jag fyllde 14. 
Jag och kusinen kunde prata i timtals. Kunde prata med nya människor och ringde även till andra människor själv. Nu är det nästan aldrig jag som ringer först om det inte är absolut akut och jag skjuter upp saker och ting in det sista om jag måste ringa om något speciellt. 
Får hjärtklappning, blir torr i munnen, blir varm i huvudet och börjar svamla.
Måste ofta sitta en halvtimme eller så med telefon i handen och andas. 
Upprepar i huvudet vad jag ska säga och har ibland testat att skriva stödord innan jag ringer för jag ska minnas vad jag ska säga. 

Någon här med samma problem? Eller någon som haft samma problem men som kommit över det, hur gjorde ni? Har ni några tips? Vet att det bästa är att fortsätta ringa, oftare, tvinga sig själv och så och med tiden ska det väl bli lättare men jag kan inte riktigt se det så. 

Ursäkta för lång tråd, men behövde skriva av mig lite.

Annons:
Jess89
6/3/15, 3:55 PM
#1

Ta småsteg i taget. Börja med att prata mer med de du känner i telefon. Sedan kan du gå vidare med att exempelvis beställa mat eller någonting annat. 

Känn dig inte misslyckad för att det inte går första gången. Vissa saker tar tid.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Outlawly]
6/3/15, 6:00 PM
#2

Jag brukade prata mycket i telefon/skype innan. Med kompisa och familj. Men nu är jag rätt skygg. Jag tror att det är så för att jag i många år har smsat och chattat på diverse sidor. Jag är van att läsa det någon skrivit till mig flera gånger innan jag svarade och då kunde jag ta längre tid på mig att svara. Men när man pratar med någon måste man kunna svara direkt. Då går mina tankar i banorna; hur låter jag? Säger jag något dumt nu? Blir personen arg om jag säger såhär? Osv När jag ska ringa någon måste jag veta exakt vad jag ska säga och så funderar jag ut svar på det jag tror den andre kommer svara innan jag ringer. Så jobbigt :( Det är väl bara att ringa för att komma över det…

kalltkaffe
6/4/15, 8:52 AM
#3

#1 ska försöka med det. Värst är det att prata i telefon när någon annan är i rummet och lyssnar.. tack! :) #2 det är nog mycket så för mig också. Det är skönt att kunna läsa svaret och fundera en liten stund hur man ska svara. Man hinner formulera om meningarna. I telefon måste man ge svar direkt och det är läskigare i telefon om någon skulle bli arg. som med mitt ex. Oftast när vi pratade i telefon var det för vi bråkat och han var sur. Han var så tjatig när det gäller att prata i telefon att jag blev väldigt trängd. En gång hade mormor hamnat på akuten men han envisades att prata ändå "det här är viktigt. Det gäller vårt förhållande!" Var skit förbannad och sa att det är nog lite viktigare om min mormor får leva eller inte men det fattade han inte. Så telefonfobin började blomma upp då i slutet av vårt förhållande..

Valkyrija
6/4/15, 1:39 PM
#4

Jag känner igen mig mycket i det du skriver… Har också jättesvårt för att prata i telefon men det har blivit mycket bättre nu på senare tid och jag har faktiskt ingen aning om varför. Förut vågade jag inte prata med någon jag inte kände. Varken i telefon eller face to face men efter att jag skaffade gymkort och började träna(kom ut och hittade på saker) så har jag helt plötsligt bara blivit tuffare. Tänk liksom: Vad kan egentligen gå fel? Om det går fel…. Vad är det värsta som kan hända?

Jag skulle ringa ett medium en gång för jag ville besöka henne. Tog mod till mig och ringde men kom till röstbrevlådan och när jag skulle lämna ett meddelande.. Haha asså jag trillar av stolen bara jag tänker på det… Minns knappt vad jag sa men det måste låtit som jag sprang ett maraton eller som att jag var helt hjärndöd för jag fick panik och bara svamlade.. Skulle lämna mitt telenr men inte ens det kunde jag i stundens hetta.. Det kan bli riktigt tokigt ibland men tänk… Går något fel så har du ju något att skratta åt efteråt så som jag gör nu 😂🤗

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

kalltkaffe
6/16/15, 10:57 PM
#5

#4 ja träning och just det att komma ut bland folk stärker ju en. Har inte lika svårt för att prata med folk IRL, blir nervös och så men då ser jag i alla fall deras ansiktsutryck och kan tyda bättre än igenom telefon. Kul att det går bättre för dig att prata i telefon och så! :) Hahah ja tänk så tokigt det kan bli men tur att du kan skratta åt det nu i efterhand! x) Jag säger ofta konstiga grejer IRL men då får jag ofta folk och skratta och inte så att dom skrattar på ett elakt sätt utan mer skrattar med mig för det blev tokigt och så slappnar jag av lite när vi skrattar :)

Valkyrija
6/16/15, 11:32 PM
#6

#5 Jo det har du rätt i. Ansiktutrycken gör det ju lättare men det är samtidigt skönt att gömma sig bakom en telefon för då kan man fly haha! Lite svårt att fly om du träffar någon face to face 😂

Haha ha! Det var fruktansvärt när det väl hände men nu i efterhand tycker jag att det är skitskoj!
Vad härligt att det är så! När jag svamlar så brukar ingen säga något utan det blir bara en pinsam tystnad ._.

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
kalltkaffe
6/17/15, 12:43 PM
#7

#6 jo kan förstå känslan av att det kan vara lättare att fly igenom att ringa istället men jag är fegare än så och smsar istället hahah.. då slipper jag ge svar på en gång. Hinner fundera lite. :) Åh tråkigt, men tänk inte på det! Dom kanske tycker du är så gullig när du svammlar att dom blir tyst! :D

[jjsson]
7/9/15, 8:38 PM
#8

Varför är det så svårt att va människa ? Känner igen mig i allt ni skriver om. Frågan är bara… hur gör man för det ska bli bättre ? Nån som tagit sig ur det ?

Upp till toppen
Annons: