Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1319 ggr
Anonym
Anonym
2015-06-04 11:37

Facebookångest

Känner att jag har ett virrvarr i hjärnan, men jag ska se om jag kan få ner mina tankar så att jag gör mig åtminstone någorlunda förstådd.

Jag tog bort (avaktiverade) min Facebook i höstas efter mycket om och men, och det känns väldigt skönt och jag har inte ångrat mig sedan dess. Anledningen till att jag tog bort kontot är att jag får ångest av att mina vänner när som helst kan ta bort mig från sin vänlista. Jag har inte så många vänner där och därför märks det snabbt om någon tagit bort mig. De som tagit bort mig är folk jag gick i skolan med och knappt haft någon kontakt med sedan dess, men det ger mig ändå ångest! Jag har haft problem med att bli bortvald i kompisrelationer och jag har också dålig självkänsla, så troligtvis har det med det att göra. Någon tar bort mig = jag känner att det är något fel på mig, för de har ju kvar andra gamla kompisar från samma tid… All den ångesten släppte hur som helst när jag tog bort mitt konto.

Men nu har jag blivit mer aktiv i djurvärlden och även på internet utomlands och där sköts många saker just via Facebook (i grupper t.ex.) och jag börjar känna att jag missar saker och hamnar utanför. Därför vet jag inte hur jag ska göra. Aktivera min Facebook igen fast att det ger mig superångest? Göra en ny Facebook och ha den helt utan vänner? (Men då kan jag ju inte heller lägga till nya vänner jag träffar, och det blir lite konstigt att säga "Nej, tyvärr, jag lägger inte till vänner på min Facebook"?). Hur hade ni gjort?

(Jag vet att det finns de som tycker att allt kring sociala medier är överdrivet och inte spelar någon roll och att "man ska leva i verkliga världen", men för mig är sociala medier en del av den verkliga världen så jag undanbeder sådana kommentarer!)

Annons:
Ria74
2015-06-04 11:51
#1

Jag hade fixat en ny facebook och då bara haft den till det djurrelaterade. Kanske mindre ångest om du bara har "djurvänner" där?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Em_
2015-06-04 11:58
#2

Kan du inte göra ett "anonymt" konto då? Jag har kompisar som kallar sig typ Lolo Sockerkaka för att de inte ska vara lätta att kolla upp. Sen tror jag man kan ställa in så att ens vänner inte syns för andra, så behöver ingen veta att det kontot inte har några vänner.


KissAnka
2015-06-04 12:06
#3

Jag valde själv att ta bort min facebook (eller ja, inaktivera kontot) eftersom att jag märkte att jag mådde bättre utan. Nu i efterhand (har gått snart ett halvår eller mer) så kan jag absolut säga att det har varit bra för mig. Inte för att det alltid har KÄNTS bra utan för att det har VARIT bra för mig, det är viktigt att komma ihåg att det är två olika saker.

Men, nu till ditt problem. Jag förstår precis vad du menar. Under dessa 6 mån har mitt liv förändrats och jag har fått nya intressen. Det är helt omöjligt att komma ifrån att det finns en nytta med ett socialt forum som Facebook. Jag har tyvärr missat en del tillställningar (som jag fått reda på i efterhand) som jag kanske gärna hade velat vara med på men inte vetat om eftersom jag inte varit med i den gruppen på Facebook. Och det är svårt att försöka övertala en hel grupp människor att byta ut en fungerade system till något annat bara för att underlätta för mig.

När jag har pratat med andra om detta med att ha facebook eller inte så får jag ofta höra att det underlättar när man har vänner utomlands/LÄNS osv. Men då tänker jag alltid att de man verkligen vill ha kontakt med – ser man till att ha kontakt med. Min mormor och hennes vänninor har lyckats i över 50 år, och då har de inte ens haft mobiler. Om jag inte minns fel så var det över 80 personer som grattade mig förra året på min facebook, och under dagens gång så tittade jag ofta för att se hur många/vilka som skrev. Vilken bekräftelse! I år fick jag kanske 10-15 samtal/SMS. Först blev jag besviken, sen insåg jag – det här ju PRECIS varför jag valde att inaktivera mitt konto. Det blev så uppenbart. Vissa personer som kallar mig ”bästa vän” glömde helt bort att gratta mig, medans andra jag kanske uppskattat alldeles för lite ringde för att gratulera.

Vart vill jag komma? Om dina intressen är starka nog kommer du att kunna syssla med de oavsett. Det är inte det LÄTTASTE alternativet, men kanske det bästa? De vänner som spelar roll, hör du av ändå. De intressen du älskar kommer du kunna syssla med ändå, bara på andra sätt. Du får kanske vara mer uppmärksam vad gäller träffar och annat, så att du inte missar. Man får ligga i lite mer än andra. Men jag tycker att det är värt det! Du kommer att hitta en lösning som passar dig! Jag hejjar på dig 😃❤️

Allamej
2015-06-04 12:06
#4

Dom som är ens vänner tar inte bort en kompis bara för att. Dom som gör så är inte riktiga vänner och du borde inte oroa dig över dom. Ni har vuxit isär och även om du känner det som att världen går under så har du ju inte förlorat en vän utan du skaffar nya vänner inom de intressen som du har nu. För ärligt, brinner dina skolkamrater för samma som du? Starta upp igen och välj vänner med ditt intresse.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Valkyrija
2015-06-04 13:34
#5

Jag hade en sjukt tuff tid på gymnasiet. Allt jag ser som påminner mig om tiden ger mig nästan panikattacker… Jag har tagit bort ALLA vänner från gymnasiet(förutom de få jag faktiskt är vän med) och det är sååå skönt att slippa! Ta bort de du inte är vän med då slipper du en himla massa ångest. Eller starta upp ett nytt konto där du bara lägger till vänner du känner och VILL vara vän med. Jag nekar folk jag inte vill bli vän med. Säger bara att jag accepterar bara folk jag känner eller som står mig nära.. Eller så skiter du bara i att acceptera och att svara över huvud taget 😃

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Anonym
Anonym
2015-06-04 13:44
#6

Tack för era svar och input! 

#1 & #2 Jo, jag tänker att det skulle leda till mindre ångest. Problemet är att det blir konstigt för mig att ha en Facebook som inte alla gamla vänner är "tillåtna" att adda, eller vad man ska säga. Men det går ju säga att jag bara vill ha nära vänner på min vänlista kanske (som #5 skriver). En annan lösning skulle kunna vara att som #2 säger göra kontot anonymt… Får fundera på det.

#3 Vad skönt med någon som förstår! Jag har tänkt i de banorna du gör också. Problemet där är att jag tyvärr har svårt att "ta för mig" så det blir verkligen till att träna på det i så fall. Men samtidigt skulle jag ju slippa massor ångest, så precis som du skriver kanske det inte är det lättaste alternativet, men kanske det bästa. Det är tråkigt att det inte finns något annat ställe som är lika smidigt att ha kontakt på som Facebook bara, som "alla" har. Tack för att du hejar på mig! 🤗

#4 Förstår hur du menar och jag vet ju egentligen att det är så, men tyvärr får jag ångest ändå :(

#5 Usch, vad tråkigt att det är så för dig.. Men så kan jag också tänka ibland att jag borde göra. Har så svårt att dra en gräns bara, alla jag blivit vän med på Facebook är bra människor som jag eventuellt kan komma närmare igen i framtiden och därför känns det svårt att neka om de skulle adda mig.

Annons:
[T-Johan]
2015-06-04 14:09
#7

Jag har ett konto på fejan. Men bara Fyra vänner. Det är personer som jag absolut vill ha kontakt med. Och mailar dom någon gång i veckan. Sen har jag haft många "vänförfrågningar". Men jag har artigt förklarat att inte vill ha som vän på fejan utan i så fall vanlig mail. Det har går bra med den typen av relationer. Mitt egentliga syfte med fejan är att få dagfärsk information om Börsen. Så dagtid är jag ofta inloggad på fejan. Men jag ska inte sätta upp massa regler för andra. Men själv tror jag fejan skapar mer "social stress" än "social mångfald".

Upp till toppen
Annons: