Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1734 ggr
[Tuulikki]
6/17/15, 9:44 PM

Osäker i glasögon

Hejsan alla fina.

I måndags fick jag mina glasögon och nu är jag sjukt osäker på om jag passar i bågarna eller inte. Jag har social fobi och upplever alltid att alla tittar på mig (vet såklart att det inte stämmer) så nu går jag runt och tror att folk tycker jag ser konstig ut. 

Mina närmsta som sett mig tycker jag passar i dem men jag är så elak att jag inte känner att jag kan lita på vad de säger, som att de säger det bara för att vara snälla. Så jag vågar inte säga till dem att jag faktiskt är osäker på hur jag ser ut..

Vet inte vad jag ville med detta inlägget, ville nog bara skriva av mig.

Annons:
[Udoon]
6/17/15, 9:51 PM
#1

Så känner jag varje gång jag skaffa nya glasögon, det tar ett tag att vänja sig. Att välja glasögon är ju som att välja ett nytt ansikte, tycker jag. Nu tycker jag att jag ser skum ut utan glasögon istället🤦‍♂️

Ria74
6/17/15, 9:59 PM
#2

Är säker på att du är jättesöt i glasögon men förstår hur du känner. Jag fick glasögon som 13-åring och tvärvägrade att använda dom i skolan först. Var helt säker på att alla skrattade bakom ryggen på mig, vilket dom såklart inte gjorde. Tillslut vågade jag använda dom och vilken befrielse det var, jag kunde ju äntligen se ordentligt :) Kan ju dela med mig av en annan historia som hände för ett par månader sen. Hade varit hos tandläkaren och promenerade hem med mina polaroidsolglasögon på, gick förbi busshållplatsen och märkte att flera tittade på mig. Tänkte inte så mycket på det, men när jag kom hem upptäckte jag att det bara var ett glas i bågarna, det andra hade fallit ur i väskan. Dom måste ju ha undrat varför en knasig kärring var ute och gick med bara ett glasöga i :D men jag tröstade mig med att jag förmodligen framkallade ett skratt hos några av dom som såg det :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[T-Johan]
6/18/15, 10:32 AM
#3

Med glasögon ser man 'smart ut'. Vill Du förstärka effekten går Du till bibblan och lånar en tegelsten på engelska i national ekonomi. Om Du har den under armen är det inte konstigt om Du får avundsjuka blickar.

[Outlawly]
6/18/15, 1:37 PM
#4

Kan du inte visa en bild då? :)

Har du tänk noga på färger som du passar i och frisyr och ansiktsform när du valde bågar? Sånt gör mycket.

Sen kan det ju vara en annan sak om hur man är van att se sig själv :)

[Tuulikki]
6/19/15, 2:48 PM
#5

#4 Här är en bild. Jag valde noga och provade jättemånga olika. Hade med mig mamma som hjälp och vi kom fram till att dessa var bäst, men jag vet ändå inte om de är bra..

#3 Haha! Jag får prova det!

#2 Ja det är jätteskönt att slippa ha ont i huvudet och få se ordentligt äntligen :) Haha ja jag kan tänka mig att det såg roligt ut! :D

#1 Ja det kändes jättejobbigt att behöva välja bågar så att de skulle passa ansiktet. Det är ju inte billigt så man vill ju att det blir bra eftersom man inte kan byta hur som helst..

[T-Johan]
6/19/15, 3:00 PM
#6

Dom 'dorerna' är perfekta! Du ser bright ut, ingen kille vågar stöta på ett geni, vet Du väl. Jag köpte progressiva för 3000kr av en polsk optiker. Hon får inte vara optiker i Sverige för hon är utbildad enligt rysk standard. Men jag har aldrig sett så bra någon gång som med dessa glas.

Annons:
[Tuulikki]
6/19/15, 3:06 PM
#7

#6 Tack så mycket det känns bra att inte bara höra det från nära och kära :) Sambon tycker också jag ser smart ut! Men det är väl lite hans jobb att tycka det, haha ;)

[T-Johan]
6/19/15, 3:21 PM
#8

Ja men Du ser smart ut, så de så! 😎 Om folk tittar är det inte för att Du ser 'konstig ut'. Utan mer att den som tittar har lite dålig självkänsla. Det finns många som reagerar negativt på 'smart attribut' som utländska böcker, glasögon, avancerade miniräknare, osv. Kanske är det jantelagen som spökar; 'du ska inte tro att du är något'. Många killar som ser tjejer som 'sexobjekt' klarar inte av smarta tjejer. Och blotta åsynen av en tjej med 'smart attribut' får dom att rygga tillbaka. Smarta tjejer är coola! Sträck på Dig Sofisen!

[Tuulikki]
6/19/15, 3:37 PM
#9

#8 Tack så jättemycket för peppen!! Jag ska sträcka på mig!😃

[T-Johan]
6/19/15, 3:39 PM
#10

👍🏻

[Outlawly]
6/19/15, 7:38 PM
#11

Dom glasögonen passar dig jättebra! (Min pojkvän godkänner också x )

[Tuulikki]
6/20/15, 6:01 PM
#12

#11 Tack för era åsikter & pepp!!🌺

[Hadraniel]
6/21/15, 1:24 PM
#13

Tycker också att du passade riktigt bra i de glasögon du valt ut! 🙂

Annons:
[Tuulikki]
6/21/15, 1:44 PM
#14

#13 Tack!!🌺

Nu när det gått snart en vecka känner jag mig lite säkrare. Är fortfarande tveksam men tänker ändå att jag får stå ut, har absolut inte råd att köpa nya.

Jess89
6/21/15, 7:41 PM
#15

Det brukar ta ett tag innan man vänjer sig vid nya glasögon. Framför allt när man aldrig haft glasögon tidigare. Men det brukar släppa med tiden. Det är bara och tänka att det är viktigare att se. Dessutom tycker jag att du passade bra i glasögonen.  Vid speciella tillfällen finns linser om det skulle vara intressant. Att använda linser en längre tid kan dock bli dyrt. Personligen tycker jag att det är lättare med glasögon då jag slipper och peta i ögonen.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Tuulikki]
6/21/15, 7:47 PM
#16

#15 Ja jag har ju aldrig haft det förut så det bidrar väl en del till osäkerheten. Absolut är det viktigare att se! Det är därför jag har på mig dem hela tiden trots att jag ibland vill ta av mig dem när jag går ut. Tack!

Linser är ingenting för mig då jag inte vill peta i ögonen eller behöva byta så ofta. Glasögon känns lättare och billigare :)

[T-Johan]
6/21/15, 8:49 PM
#17

Linser har dessutom smart-faktor, likamed 0.

[Tuulikki]
6/21/15, 8:53 PM
#18

#17😂

Jess89
6/21/15, 8:55 PM
#19

#16 Det här med linser är nog också en vanesak. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

neasfotografier
6/25/15, 8:19 AM
#20

Jag tycker att det ser jättebra ut! Du passar bra i dem :) Jag har haft glasögon sen jag var 5 år så jag vet inget annat än att ha glasögon. För mig är det tvärtom. Jag trivs inte utan glasögon och tycker jag ser helknäpp ut och får för mig att alla tittar på en. Så om jag måste putsa glasögonen eller nåt, offentligt så gör jag det så fort som möjligt för att så få som möjligt ska hinna se mig utan. Jag skaffade nya glasögon + solglasögon i min styrka, i våras och är fortfarande lite osäker i mina solglasögon. Men det tar lite tid att vänja sig vid nya bågar. Det ser annorlunda ut i spegeln osv. Jag valde ett par väldigt liknande som jag hade innan, så de jag har jämt är inte så stor skillnad. Ingen i min släkt som ens har påpekat något så jag tvivlar på att de faktiskt ens är medvetna om att jag har nya glasögon. Men jag valde ett par väldigt liknande för att jag trivs i den modellen helt enkelt. Jag såg ju skillnaden såklart och tyckte det var ovant i början men jag vande mig snabbt eftersom jag har dem jämt :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
[T-Johan]
6/25/15, 9:48 AM
#21

Men det går ju mode i glasögonbågar också. Annars skulle väl optikerna inte klara sig. Minns på 70-talet……stora tjocka fyrkantiga bågar. Med dagens ögon såg man ut som en pajas. Vet inte om de finns några "tids lösa" bågar……runda då kanske. Men det var ju "hippi-glasögon" a la John Lennon.

[Tuulikki]
6/29/15, 2:12 AM
#22

#20 Tack Nea!❤️

Jess89
6/29/15, 11:56 AM
#23

TS hur har det gått med glasögonen, känns det bättre nu när du haft dem ett tag?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

KallaMigMimmi
6/29/15, 6:22 PM
#24

vet hur det känns. har ett par glasögon som jag ser så tantig ut i, och ett annat par som är svarta som jag ser väldigt cool och nonchalant ut i. jag gillar varken vara tant eller cool..men får mindre huvudvärk iaf

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[Tuulikki]
6/29/15, 6:35 PM
#25

#23 Har vant mig vid att ha dem så känner mig inte som en clown längre, men jag är fortfarande osäker när jag möter nya människor.

#24 Jag tycker det är väldigt skönt att slippa huvudvärken :)

Upp till toppen
Annons: