Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 1484 ggr
Anonym
Anonym
2015-07-18 12:53

Har jag social fobi?

Sen jag var liten har jag aldrig pratat med någon på dagis, skola eller släktingar, bara familjen. Jag vågar fortfarande inte prata med släkten, jag känner mig rädd för att prata med någon som jag aldrog pratat med förut. Jag blir liksom låst och kan inte få ut några ord, och om någon tittar på mig blir jag alltid nervös och vet inte var jag ska göra av blicken, det känns som att folk dömer mig hela tiden. Det har dock blivit lite bättre sen jag fick min hund för vi går till hundrastgården och träffar folk där, och folk vill stanna och prata ute. Det är mkt lättare att prata med gamla människor/medelålders och små barn. Absolut inte tonåringar eller unga vuxna, då får jag panik. När jag skämmer ut mig så har jag ångest över det i veckor. Jag ska börja åttan i en ny skola efter lovet, jag vill så gärna göra rätt från början, våga prata. Men jag är inte säker på om det kommer gå.

Annons:
Sagolikt
2015-07-18 12:57
#1

Det kan nog inte någon på nätet svara på. Beroende på hur gammal du är kan du börja med att prata med vårdcentral , ungdomsmottagning eller skolhälsovård. Det finns hjälp att träna problem med social fobi eller vad det nu handlar om.

Ravynsfair
2015-07-19 22:59
#2

Det låter som det men för att vara säker och få rätt hjälp så tycker jag att du kan börja kontakta ungdomsmottagning  eller liknande. 
Jag har social ångest vilket påminner om det där men inte lika intensivt som fobin, är också vääääldigt anti att prata med tonåringar/yngre vuxna trots att jag fyller 23 om några dagar. 

Döläskigt att prata med folket på ungdomsmottagning, jag vet men det kommer gå bra, de är vana vid alla möjliga scenarion. Du har ingenting att skämmas för.

Vill du skriva av dig och ventilera ut känslor så finns vi alla här för dig. 
Finns även på pm om du vill skriva privat. Du är så välkommen att höra av dig.

Stor kram och lycka till!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Upp till toppen
Annons: