Annons:
Etiketttips-råd
Läst 941 ggr
[Älskamig]
8/13/15, 2:05 PM

Slippa stress, lägga upp studier på rätt sätt?

Hej på er!
Skolan är snart igång, och så även pluggandet. Hela förra året satt jag och intensivpluggade för att jag hade megamycket att göra. Kan tillägga att jag alltid börjat i tid med att plugga, men det hjälpte inte riktigt denna gången. 

I alla fall. Med detta medförde det att min pojkvän blev lidande, hela helgerna satt jag och pluggade! Hade inte en enda ledig tid utan att få ångest över att jag pluggar 'för lite'. 

Så, hur tycker ni att jag ska lägga upp det i år? Min lärare har försökt ge mig tips, men det funkade inte alls. Så tänkte höra med er :) 

Kram!

Annons:
Velinga1984
8/13/15, 2:16 PM
#1

Nu senaste när jag läste, under min föräldraledighet, så strukturerade jag upp det. 

Varje kurs inlämningar och prov skrevs ner på ett papper, tex 

Svenska B, klar senast XX Datum XX

  1. Vecka 20 Prov 

  2. Vecka 25 Inlämning

  3. Vecka 28 Inlämning

  4. Vecka 30 Prov

När en inlämning eller prov var klart med godkänt resultat så ströks den. Pappret satte jag i en pärm, och kollade på den flera gånger i veckan. På så vis var det även lätt att se vilka kurser som krockade med inlämningar och prov. Men även för att se hur långt jag hunnit i varje kurs.

[Älskamig]
8/13/15, 6:13 PM
#2

#1: Jag ska försöka strukturera upp liknande med hjälp av en kalender. Förra året hade jag inte någon kalender, så blev att jag gick in på skolans hemsida och såg någon dag innan "ooops! läxa" osv. Så nu ska jag strukturera upp det.

[T-Johan]
8/17/15, 6:09 PM
#3

En kalender som visar en månad i taget och hänger på väggen har mång funnit vara bra. Då blir veckorna överskådliga. En del blir stressade av en kalender på väggen, så det är mycket personligt hur man vill göra. Det viktigaste är disciplin. Det är A och O. Detta med "pojkvänn" kan bli ett stressmoment. Men det måste man nog lära sig hantera. Men det går jag inte in på.

Upp till toppen
Annons: