Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1842 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-20 18:35

Ångest ångest!

Vet inte om jag blir beviljad CSN och nästa kurs på högskolan:
Sånt grym ångest! Blir jag inte det = inget CSN förrän om 10 veckor och måste ju ha pengar Ledsen

behöver massa pepp!

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-20 18:39
#1

Utan pengar det är så j*vla jobbigt vet hur det är.

men du kommer klara det, har du något annat att leva på under tiden!?

Du är inte ensam, det är för jvligt! 😕

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:39
#2

#1 Inte som täcker alla veckorna 😕

Sagolikt
2015-08-20 18:51
#3

Har du ångest över att du inte vet om du kommer att beviljas studiemedel? Uppfyller man kraven så blir man beviljad, det går på automatik men det låter inte som att det är så i ditt fall. Har du skäl att tro att det inte beviljas?

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:53
#4

#3 Ibland har dem höga krav.. jag skulle egentligen vara beviljad aktivitetsersättning för jag har diagnoser, hade utlåtande nytt färskt av psykiatriker där hon skrev under att jag var i behov i  minst 2 år pga mina diagnoser trots detta fick jag ett nej från försäkringskassan och fick söka socialbidrag vilket är betydligt tuffare för en person som mig med psykiska svårigheter. Nu vet jag att studiemedel är en annan sak, men du låter verkligen misstänksam, tråkigt det var inte det TS ville höra nu! det är sjukt jobbigt att vara utan pengar när man är i behov.

Anonym
Anonym
2015-08-20 18:53
#5

#3 Ja uppfyller man kraven blir man det direkt men gör man inte kan kan man söka dispens för att få gå just den kursen ändå. Och är det jag sökt. Blir jag inte beviljad den, får jag inte gå = inget csn för dem veckorna.
Pga att mail jag fick av läraren. Men hoppas att det bara blivit ett missförstånd

Sagolikt
2015-08-20 19:11
#6

# 4. Jag är inte det minsta misstänksam, det var synd att det uppfattades så. Det var bara väldigt knappt med information i huvudinlägget och jag vet hur det kan vara att börja plugga, att man tror att systemet är annorlunda än vad det är. Jag trodde att ts var en person som inte förstod hur systemet var uppbyggt och att jag skulle kunna hjälpa till genom att förklara hur det fungerar. Systemet vad gäller beviljande av studiemedel är lika för alla.

#5. Jag förstår inte vad du menar. Vad har du fått dispens för? Är man inskriven har man rätt till studiemedel oavsett om skolan gjorde ett undantag från sina förkunskapskrav och antog en ändå. Det finns såklart några undantag, läser man en kurs på högskolan men får underkänt kan man inte få studiemedel för samma kurs igen (det kan man inte få dispens för).

Lärare är sällan särskilt insatta i studiefinansiering utan det låter som att du behöver fråga en studie- och yrkesvägledare eller personligen kontakta CSN. CSN är intresserad av att du är inskriven på ett visst antal poäng och klarar dem (och betalar tillbaka efteråt). Det är väldigt opersonligt.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-20 19:15
#7

#6 De har förkunskapskrav på vissa kurser i utbildningen. Så är inte enskild kurs utan kurs i en utbildning. Så har man inte klarat förkunskapskurserna måste man söka dispans för att få läsa just den kursen.
Rätt till studiemedel har man bara om man får gå kursen samt klarat tillräckligt många procent (75% måste man klarat)

Så måste gå godkänt ang dispans innan jag kan kontakta CSN.

Om man måste läsa om en hel kurs, mer än 3 veckor får man CSN för en kurs man läst. Men om man t.ex läst en 5 veckors kurs och behöver göra om 2 veckor på den får man inte CSN. Men detta är en kurs jag inte läst.

Sagolikt
2015-08-20 19:23
#8

# 7. Nu förstår jag hur du menar. Jag önskar dig all lycka till! Har skolan sagt när du kan vänta dig ett besked? (Jag antar att det inte är den enskilda läraren som har makt att bevilja dispens, det borde ligga högre upp).

Anonym
Anonym
2015-08-20 19:24
#9

#8 Jo det är en lärare som ger dispens, den som ska ha kursen tror jag det är.
Men hoppas på besked imorgon så jag kan söka CSN så fort som möjligt.

Sagolikt
2015-08-20 19:28
#10

# 9. Då hoppas att du får det besked du vill ha imorgon.

Anonym
Anonym
2015-08-20 19:28
#11

#10 Hoppas. Annars vet jag inte vad jag ska göra.

Sagolikt
2015-08-20 19:35
#12

# 11. Jag kan inte se något annat alternativ än att du då får krysta fram en plan B som går ut på att jobba ihop pengar att försörja dig med under tiden du skaffar de förkunskapskrav du idag saknar. Det innebär att du får kontakta den där syon och kolla hur långt uppehåll du behöver ta, när kursen går nästa gång, om du kan fortsätta med efterföljande kurs senare i höst och om den "överhoppade" kursen kan tas sist i utbildningen osv.

Trots att det här är jobbigt så kommer det att gå att genomleva. Det kommer alltid fler tåg (även om man inte förstår varifrån de skulle dyka upp).

Anonym
Anonym
2015-08-20 21:41
#13

#12 Är svårt att gå jobb här, speciellt när man inte kan jobba med exakt vad som helst heller (nej inte pga lathet mm utan pga personliga anledningar).  Har sökt jobb att ha vid sidan av utbildningen men skitsvårt.

Kurserna kan bara läsas när de ges varje år. Så går inte att läsa kursen "när det passar" eller liknande. 

Har inte många kurser kvar förrän jag är färdigutbildad.

Annons:
[Silverräv69]
2015-08-21 14:03
#14

Har du ringt och pratat med en handledare på CSN? Skyndat på ärendet?

Du kan jobba extra på ett bemanningsföretag sålänge för att tjäna extra pengar, även om du har speciella behov och personlighetsdrag. Du måste ha pengar att överleva + att det är ett jättebra sätt att skaffa kontakter och referenser till framtida jobb.

Annars ingen släkting/vän/bekant som kan ge dig timanställning, projektanställning de veckorna du saknar CSN?

Anonym
Anonym
2015-08-21 14:10
#15

#14 är inte CSN som har hand om dispens för kurserna. Sökt på bemanning men ej fått något där. Har ingen släkting eller bekant som kan ge det tyvärr :(

Sagolikt
2015-08-22 21:31
#16

Hur gick det för dig, hörde din lärare av sig?

Anonym
Anonym
2015-08-22 22:55
#17

Fick dispens ! Gäller bara ok från CSN med.

Sagolikt
2015-08-23 10:35
#18

# 17. Grattis! Oroa dig inte för CSN, de bryr sig inte om hur du blev antagen., bara ATT du blev det och att du klarar kursen.

Anonym
Anonym
2015-08-23 10:37
#19

#18 Ja det vet jag. Men man måste avklarat visst antal poäng för att få CSN, vet inte om jag har gjort det. Så nervös. Hoppas att de besvarar snabbt imorgon.

Upp till toppen
Annons: