Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 1546 ggr
abk1991
2015-08-31 17:55

social fobi, ångest, skoluppgift

Hej

Har fått en musikuppgift som jag tycker är helt orimlig. Jag ska skriva en egen låt och sedan framföra den inför HELA klassen, alltså inför 28 elever plus läraren. Jag med social fobi känner inte att jag kan genomföra detta :(

Jag har snackat med musikläraren och berättat om min sociala fobi men hon sa bara att om jag vill ha godkänt i ämnet så måste jag genomföra uppgiften, PANIIIK!!! Tydligen finns det ett kunskapskrav inom musik som säger att man ska kunna sjunga inför publik, får jag inte minst E på det kunskapskravet, vad får jag då i betyg…joo F :( 

Hjälp snälla, vad finns att göra i en sådan situation, hur övervinner jag min sociala fobi? går de ens?

Annons:
Aleya
2015-08-31 18:02
#1

Kan du inte be att få spela in låten? Och så får folk lyssna? Då slipper du stå och framföra den öga mot öga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pernillaoscarsson
2015-08-31 18:09
#2

Äh, ingen kan ju tvinga dig till att sjunga. Det är ju långt ifrån alla som är musikaliska eller har sångröst. Jag vet inte hur du sjunger men jag kan tycka att det är elakt mot dem som inte kan och låta dem skämma ut sig själva inför klassen om de verkligen har världens sämsta röst.

Är detta högstadiet eller gymnasiet? Jag minns att vi i nian fick dela upp oss i grupper om 3-4 personer. Vi skulle tillsammans skriva en låt och framföra den. I min grupp spelade en trummor, en gitarr, en piano och den tredje typ någon maracas. Det tyckte jag var helt ok. Då var vi ändå flera tillsammans som alla sjöng lika hemskt :P Sedan i gymnasiet så fick vi själva välja ifall vi ville höja våra betyg genom att antingen spela ett instrument eller sjunga ensam inför läraren. Men det var helt och hållet frivilligt.

Jag kan tänka mig att där finns något krav på att man ska göra någon typ av redovisning, men de kan inte tvinga dig att göra det helt själv. Kolla igen med läraren ifall det är ok att gå ihop med några klasskamrater, går inte det bra så kan du kanske kolla med rektorn och se vad kraven är.

Intehärutandär
2015-08-31 18:13
#3

Du ska absolut inte behöva göra det inför hela klassen. Inför läraren och kanske någon vän i klassen räcker. Vill läraren inte lyssna, gå till rektorn!

Jag fick dåligt betyg i musik pga min social fobi. Nu hade vi ingen muntlig sång, men vi skulle göra ett muntligt arbete om klassisk musik. Då ingen hörde vad jag sa, så fick jag en 2:a (3:a var godkänt på den tiden - 22-23 år sedan). I gymnasiet hade jag bra personal, som tillät mig göra mina muntliga arbeten mellan mig och lärare eller ett par vänner.

yeahsica
2015-08-31 18:14
#4

Vilken årskurs går du i? Jag hittar inte att man måste sjunga själv framför hela klassen i kunskapskraven från vare sig 7-9:an eller gymnasiet. I gymnasiet står det dock såhär: "Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar och danser, i grupp och kan framföra dem inom gruppen", men det är ju inte samma sak som att göra en egen låt och framföra den framför en hel klass. Det står ju grupp, vilket väl måste tolkas som en mindre grupp inom den hela klassen?

abk1991
2015-08-31 18:26
#5

#1 Den tanken har slagit mig innan, men när jag tagit upp det med läraren så ville hon ej gå med på det, efter mycket tjat så gick hon äntligen med på att man kan få spela in sig istället MEN då ska filmen spelas upp inför alla FYRA klasser i årskurs 8😕

#2 Har kommit med förslag efter förslag men hon går ej med på något typ, vi får ej sjunga i grupp, utan det måste göras enskilt. Vi får inte heller sjunga inför bara läraren och/eller läraren plus ett par vänner :(

#3 Tack för ditt svar, får nog gå till rektorn då

#4 Jag går i årskurs 8,

Magi-cat
2015-08-31 18:31
#6

#5 Det låter för mig som helt orimliga krav för en elev i åk 8! Så rigid kan man inte vara som lärare och jag tror inte heller det finns några formella krav som de du beskrivit.
Att så helt slå dövörat till för en elevs behov och konstruktiva förslag trodde jag tillhörde en förgången tid.

Gå till rektorn!

Lycka till! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
2015-08-31 18:50
#7

#5 var ju konstigt. Kan du inte bara spela in på band? Alltså inte en video

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

yeahsica
2015-08-31 19:23
#8

#5 Läs i det här dokumentet:
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2638.pdf%3Fk%3D2638

På andra sidan finns "Kunskapskrav i slutet av årskurs 9" och som du ser finns det ingenting i kunskapskraven för E om att du måste spela in en egen låt och framföra framför hela klassen. Jag tycker att läraren har gjort en alldeles för hård tolkning och funderar på om den ens är tillåten. 

Som du ser i dokumentet står det bara att ni för att få E måste delta i gemensam sång, bidra till att bearbeta musik (obs, ej göra egen!) och "bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva (…)" (obs, endast bidra till att skapa musik!).

Jag är en sådan där rebellisk ifrågasättande elev som lärarna hatade så du kanske inte ska lyssna på mig… ;) Men jag hade gjort allt i min makt för att slippa framföra den där sången. Jag hatar lärare med maktbehov som gör allt för att göra livet svårare för eleverna. Jag skulle visat henne dokumentet jag länkade, frågat VAD i det som hon tolkar som att du måste framföra en egen låt framför hela klassen och sedan gått till rektorn. Om du har möjlighet, ta hjälp av föräldrar, andra vuxna eller andra elever.

abk1991
2015-08-31 19:41
#9

#6 Tack, går kanske till rektorn imorgon :)

#7 Det spelar ingen roll om jag spelar in med video eller ej, det kommer fortfarande spelas upp för alla fyra årskurs 8 klasser, och alla kommer veta att de är jag som sjunger på videon :(

#8 Tack, ska testa ditt förslag :)

Magi-cat
2015-08-31 19:59
#10

#0 Heja dig! Det finns säkert en bra lösning!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: