Annons:
Etikettoff-topic-övrigt
Läst 2679 ggr
Anonym
Anonym
2015-09-07 01:24

[X] Ta livet av mig?

Tycker ni jag ska ta livet av mig? sitter här med en kniv och 4 burkar piller.. och funderar….

Annons:
IceTee
2015-09-07 01:26
#1

nej. 
Jag känner inte dig, jag vet inte vem du är och jag vet inget om dig, men nej.
Det tycker jag inte

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2015-09-07 01:27
#2

#1 nä du vet inte vem jag är, om du visste det skulle du vilja det då?:(

IceTee
2015-09-07 01:37
#3

#2 det spelar ingen roll vem du är, du ska ändå inte ta livet av dig! Jag hade sagt det oavsett vem du än var

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
2015-09-07 01:59
#4

Inte en rättvis fråga att lägga på främlingar på internet. Om du funderar på det ring 1177 eller 112 om det är akut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-07 02:04
#5

#4 du muntrar inte upp mig direkt till att leva, nä det är väl ingen rättvis fråga.. men det är väl inte menat som en fråga 100 procent. tror ingen skulle säga att dem vill att någon ska dö.. eller dem flesta skulle säga att dem vill att man ska leva, men man kanske inte orkar?

Calcifer
2015-09-07 02:11
#6

#5 För att jag vägrar spela något slags spel med någon som väljer att vara anonym? Det spelar för mig ingen roll VEM det handlar om för fem öre, jag skulle aldrig få för mig att säga "ja ta livet av dig", det hoppas jag ingen här skulle vara så vissen att göra. Däremot om du på allvar sitter och funderar på självmord så bör du, som jag skrev, ringa efter någon som faktiskt kan hjälpa dig. Det är inte okej att försöka lägga över sånt på främmande människor som dessutom står totalt maktlösa och inte kan göra ett dyft eller inte ens vet om det är på riktigt eller inte. Speciellt yngre människor kan bli rejält knäckta av det själva och växla mellan uppgivenhet och skuldkänslor som de inte borde ha.

Om du dessutom tror att ingen skulle svara att du borde ta livet av dig, varför skapa tråden på det här viset? Varför inte istället skriva att du mår jättedåligt och behöver stöd, eller råd, eller vill ha hjälp att tänka på annat tills du mår lite bättre?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Anonym
Anonym
2015-09-07 02:28
#7

#6 Tror du jag orkar ringa det samtalet efter hjälp när jag mår såhär dåligt? tror du jag driver med er? fattar du inte att jag faktiskt gjorde det här inlägget för att se hur andra känner? jag lägger ingenting på främmande människor, jag skriver bara ett inlägg om att jag funderar på att ta mitt liv, du behöver inte ta mig seriöst jag tycker faktiskt det du sagt hittils får mig att fundera om du har empati överhuvudtaget, nä vet du vad jag vill fortsätta leva så jag kan fortsätta argumentera mot människor som dig.

Anonym
Anonym
2015-09-07 02:30
#8

#6 Du som är värd /medarbetare för sajten mobbning borde vara ett bättre stöd.. än du är.!

Grejen är att jag oavsett om jag tar livet av mej eller ej är i ett skick som är gräsligt denna sajten heter -socialt stöd- där jag kan skriva av mig om mina känslor och tankar och jag tog upp frågan om självmord eftersom jag funderat på det, varför säger du då att jag lägger det på främmande? ska jag inte ha någon alls att skriva med tycker du? om det här inlägget är så J*VLA dåligt varför lägger du ens ner din tid på att kommentera????? Du behöver inte, få på dig "Mitt jobbiga liv på dig" du behöver inte ens lägga dig i. Eller du kanske ville retas/moobbas?

Anonym
Anonym
2015-09-07 02:32
#9

och så alla vet, jag har bestämt mig för att leva. jag mådde riktig J*vla uselt, ja och jag hade kniv och tabletter framme. men jag tänker leva av flera anledningar. Och kalla mig fejk om ni vill men ni vet inget om mitt liv

Calcifer
2015-09-07 03:12
#10

Och du menar istället att fråga på internet om främlingar tycker du ska ta livet av dig eller inte är en bättre metod som är mindre jobbigt än att ringa efter hjälp? Det är inte brist på empati, och det är inte mobbing för fem öre, däremot eftersom du är anonym och jag inte känner dig finns det inget annat jag kan göra än att uppmana om det enda som är vettigt i situationen: sök hjälp. 

Som jag påpekade skulle jag personligen aldrig säga till någon att ta livet av sig, men förutom det finns det som sagt ingenting att göra utom att hänvisa till 1177 eller 112.

Visst, jag skulle kunna skriva en massa kramar och komplimanger etc. Men baserat på vad? Jag tror säkert du är en snäll människa som har familj och vänner som skulle sakna dig, men sanningen är ju att jag vet ingenting. Skulle ord baserat på ingenting få dig att känna dig bättre? Jag skulle bli irriterad om jag fick komplimanger som inte bottnade i någon sanning. 

För övrigt sa jag ingenstans att du ljugit, jag påpekade bara det faktum att ingen kan veta hur situationen ser ut eller vad som stämmer. Tyvärr finns det folk som hittar på i princip vad som helst för att väcka uppmärksamhet, för att göra andra illa, eller bara för skojs skull. Och jag vet även hur illa man kan göra andra människor som skulle göra allt för att hjälpa om de kunde genom att binda deras händer och få dem att sitta hjälplösa utan att kunna göra nåt. 

Föreställ dig själv följande situation: Du är en människa som tycker om andra, som mår jättebra när du kan hjälpa andra, och som verkligen vill att alla ska må bra. Så får du ett anonymt sms från ett nummer du inte känner igen, där det står "jag tar livet av mig nu, hej då". Du kan inte svara på sms:et för dina meddelanden går inte fram. Du ringer numret men du kommer inte fram. Du googlar på numret men det finns inte listat någonstans. Du känner paniken välla fram - är det på riktigt? Är det ett skämt? Känner du den här personen? Är det en främling som skickat till fel person? Vad ska du göra? Vad kan du ta dig till? Herregud, tänk om det faktiskt sitter en stackars människa därute som tänker avsluta sitt liv och du kan inte få tag i dem?! Du kan inte ringa 112 och skicka ambulans eller polis till deras hjälp för du har ingen aning om vem som skickat sms:et. Du mår sämre och sämre och kan inte sova eller tänka på annat och vill bara att telefonen ska plinga till igen så du vet att personen lever. Om de ens menade allvar, tänk om det bara var ett grymt skämt? Du vet inte, du vet ingenting, och du kan inte göra något.

Tror du det är en trevlig situation för någon att hamna i? Lägg den situationen på en 12-13 åring och fråga dig hur du tror det kan påverka dem. Klart man får skriva om man mår dåligt, men det är otrolig skillnad på att vilja uttrycka sina känslor och att skapa en slags "ska jag eller inte, bestäm ni" situation där man aktivt drar in andra människor. Och det gör man, om man ställer en sådan fråga till folk på internet. Om du loggar ut och stänger ner datorn och inte kommer online fören i morgon, hur vet vi det? Hur vet du att vi inte sitter oroliga framför datorn utan att kunna koppla av för vi vet inte om du tagit livet av dig eller ej? Tror du det är en känsla som någon vill ha? Nä, det är det inte. 

Bra att du kom på andra tankar, men som tips till om det händer igen: Be om hjälp med något folk kan hjälpa med. Ett val om du ska leva eller dö är inget vi kan eller ska eller borde få lagt på oss ("vi" syftar på användare på iFokus i allmänhet). Däremot "jag mår jättedåligt och funderar på självmord, vet inte vad jag ska göra, någon som orkar prata lite med mig en stund så att jag kanske orkar ta mig igenom det här" är något folk faktiskt kan göra för dig. Man får må dåligt och man får uttrycka sina känslor, men nä, jag är faktiskt av åsikten att man inte bör sätta andra i en situation där de bara känner sig 100% maktlösa. 

Sen bara för att någon påpekar det gör det dem inte till empatilösa mobbare och det är inte nödvändigt att svära åt dem. Du har ingen aning om hur jag känner i den här situationen eller hur jag påverkas av sådana här inlägg.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-07 03:26
#11

#10 Oj va långt meddelande du måste ha ägnat mycket tid åt att skriva det, du har rätt jag bryr mig inte ett skit om vad du skriver.Du verkar inte bry dig alls, du ville bara skriva för att du blev irriterad. Du gör flera pikar om att jag inte menar det, och att jag vill ha "komplimanger" jag vill inte ha några jvla komplimanger jag kanske vill höra av andra människor bara vad dem känner och tycker och kanske få stöd det handlar inte om en komplimang bara därför. Tack för att du försöker skuldbelägga en ledsen människa, och jag hoppas att du förstår hur många som tar självmord eller gör självmordsförsök kolla på statistik, det är inte bara fejk ofta. jag har för mig att det är den vanligaste döddsorksaken eller iaf på topp 3 listan..  om någon började oroa sig för mig här på forumet som den där situationen du försöker ge mig ångest för- VARFÖR? jag har aldrig skrivit att jag ska ta livet av mig så varför börja oroa sig? jag är här inne på forumet man kan väl fråga mig… bara???? så sluta. du skapar ett scenario som inte existerar, du verkar bara vilja bråka och jag är ledsen över att du är Sajtvärd över en sajt som kallas mobbning där jag sett dig prata om hur mobbad du blir - behandla andra som du själv vill bli behandlad!

och är du intresserad så är jag 14 år! jag är INTE vuxen. och det är minst 1 barn i veckan som dör i självmord bara i sverige om jag minns rätt så om du tror att barn inte kan ta livet av sig så har du fel. Jag har bestämt mig för att jag vill leva nu, så sluta diskutera med mig!!!!!!!!

Anonym
Anonym
2015-09-07 03:28
#12

#10 Sen måste jag också säga att det finns INGA regler om att man inte får skriva om man mår dåligt eller är självmordsbenägen, så du kan inte säga åt folk hur dem ska göra. Du kanske mår dåligt av dem inläggen då kanske du inte borde skuldbelägga dem som skriver utan hjälpa..

Calcifer
2015-09-07 03:29
#13

#11 Ord och inga visor. Om du vill lägga påhitt i min mun, saker jag inte sagt, så är det där det brister totalt angående en diskussion. Jag har ingen aning om vad du ens vill med det där inlägget förutom att tydligen ta ut en massa ilska på mig och då får du väl göra det då om det nu får dig att må bättre…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2015-09-07 03:33
#14

#12 Jag har varken nämnt regler eller att jag mår dåligt, men ja.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-07 03:36
#15

#13 #14 jaja

sali9
2015-09-07 03:54
#16

Ts, jag förstår inte alls varför du är så otrevlig mot Bellatrix som ger dig bra råd och försöker hjälpa dig. 🤔

Självklart vill ingen att du ska ta livet av dig. Känner du på riktigt att det finns en risk att du stoppar i dig dessa piller eller skär dig så ring 1177 eller 112 eller prata med dina föräldrar. De kan se till så att du får professionell hjälp så fort som möjligt.

Känner du att du behöver någon att prata med så skicka gärna ett PM så svarar jag så fort jag kan.😊

Anonym
Anonym
2015-09-07 03:58
#17

#16 Hon gav mig direkt ingen hjälp, seriöst jag orkar inte tjafsa med någon mer här inne mår för dåligt så lås hellre tråden än att fortsätta skriva.😕

[Devya]
2015-09-07 05:39
#18

De flesta mår dåligt någon gång. Jag har själv varit i den där situationen mer än en gång och även försökt men misslyckats. Det viktiga är att man söker hjälp vilket jag själv gjorde. Det gjorde mitt liv mycket lättare.

Anonym
Anonym
2015-09-07 05:44
#19

#18 Mår man för dåligt kanske man inte ens orkar söka hjälp själv.. för man har bara gett upp gränsen till apatisk, så att ta det som något självfallet att alla bara ska resa sig upp och söka efter hjälp eller ens tro att det går att få ett bra liv med hjälp är långt från sanningen om det vore så tror jag inte vår självmorddstatistik sett ut som den gör.. men det är bra att det blev så för dig.

[Devya]
2015-09-07 05:49
#20

#19 Sant, om man låter det gå för långt så orkar man säkert inte. Men om du nu har blivit lite starkare då du själv skriver att du har bestämt dig att leva, så låt det inte ta slut där utan sök professionell hjälp och berätta om dina sämre perioder.

Det att du också tog dig tid att skriva här visar att all hopp är inte ute för dig ännu.

Inte sökte jag ju upp hjälp de gångerna jag mådde som sämst utan då jag mådde lite bättre och insåg att jag faktiskt ville må bra.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-09-07 05:51
#21

#20 sitter hemma dygnet runt går inte till skolan, mamma vet inget om mitt mående mer än att jag inte kommer till skolan.

Har slutat äta, när jag inte glor in i skärmen ligger jag i sängen och jag kan inte ens gråta längre för vad har jag att gråta för?

jag känner inte mycket längre överhuvudtaget, jag vill känna mig arg-glad-ledsen vad som helst, men det är bara en tomhet. Jag orkar inte söka hjälp, och jag orkar inte säga till mina föräldrar. jag bara väntar på bättre tider.

Calcifer
2015-09-07 05:58
#22

#21 Bättre tider kommer inte av sig själv om man mår dåligt pga något inom sig. Någonstans måste man själv välja om man vill förändra situationen eller inte och det steget måste man ta själv. Om man inte väntar tills det går så illa att man gör något extremt och blir tvångsinlagd eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-09-07 06:00
#23

#22 Tack för tipset!! det var absolut inte så att jag redan visste om det där.. Jo jag vet såklart det, men bara så du vet vissa som mår psykiskt dåligt orkar inte bara rycka upp sig eller söka hjälp även om vissa kanske måste det till slut. Många väljer hellre att dö än att åka in till psykvården få några piller och sen bli hemskickad, att få rätt till hjälp är inte lika lätt som du målar upp det.

Anonym
Anonym
2015-09-07 06:04
#24

så att alla vet som kommenterar, jag lämnar tråden nu…….. och kommer inte trycka in mig här nått mer så skriver någon nått mer så missar jag det. orkar seriöst inte höra sånt här, hare gött.☀️

Calcifer
2015-09-07 06:05
#25

#23 Ursäkta, men är det inte dags att du slutar slänga helt obefogad ilska på mig nu? För det första så vet jag rejält mycket om hur vården fungerar då jag haft med den att göra i 20 år. För det andra har jag inte målat upp det som enkelt för fem öre men du har redan bestämt dig för att jag tydligen är ondskan själv och lägger en massa ord i min mun som jag inte sagt och då är det svårt att göra "rätt". För det tredje skrev jag heller inte någonting om att rycka upp sig.

Känslan ilska har du definitivt inte tappat eftersom du är så noga med att ta ut det på mig, men som sagt, mår du bättre av att utagera mot mig så okej då.

Om du är villig att lugna ner dig och faktiskt läsa vad jag skriver kommer jag gärna med konkreta råd och tankar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Valkyrija
2015-09-07 06:16
#26

Hej du! Det är jag som är värd för sajten och jag tycker att det är jättetråkigt att du känner dig mobbad. Jag tolkade Bellatrix text som mycket hjälpsam men vi får såklart tycka och känna olika. Att läsa ditt inlägg gjorde mig väldigt ledsen. Jag har själv varit i din situation och velat ta mitt liv flertalet gånger när jag var i din ålder. Jag var deprimerad och hade massa ångest. Tillslut gick det så långt att jag självmant ville skriva in mig på psyket. Nu blev jag inte inskriven men det var då läkarna såg hur dåligt jag mådde och de började ta mig på allvar. Jag vet ingenting om dig och din situation så det är svårt att ge tips utöver det som de andra har sagt. Ring 1177 eller 112 om det är akut. Mitt tips är också att du vänder dig till din vårdcentral och ser till att få en psykologkontakt. Det är verkligen jätteskönt att få prata av sig till någon som ger en tips och råd på hur du ska ta dig framåt! :) Jag skriver också mycket och även det fungerar lite som terapi. Hitta dina knep att komma ifrån de där fruktansvärda känslorna :) Underbart att du bestämt dig för att leva! Du låter verkligen bestämd och jag hoppas verkligen att du tar tag i ditt mående så du kommer framåt. Det är fruktansvärt att må så dåligt. Jag tror på dig! Kramar <3

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Anonym
Anonym
2015-09-07 06:34
#27

Jag är en annan än ts så ni vet. Men vill inte gå ut med min användare. Ts, jag har varit i din sits. Och när jag mådde som sämst hade jag med min kompis som hjälpte mig iväg till läkare. Och det var nog de bästa. Hade knappast gått själv till en läkare som det var just då. Men jag tycker att du ska ta och prata med en vän eller om du vågar med dina föräldrar och be om hjälp. Du ska inte behöva må som du gör. Hoppas det löser sig. /nu fri från depression

Annons:
[Devya]
2015-09-07 08:58
#28

Jag kan inte påstå att jag exakt upplever bellatrixs inlägg som hjälpsamma då det innehåller en ton som verkligen kan tas på fel sätt tyvärr. Då man har att göra med människor som ts så är det viktigt att man är noga med att sätta en fin ton i sina inlägg, annars lär det inte vara till någon hjälp tyvärr.

Jag upplever bellatrixs inlägg att vara lite för direkta som kan upplevas som aggressiva för en som är i ts situation. Så jag förstår om ts tar illa upp, men det är nu min åsikt om saken.

sofiacle
2015-09-07 16:44
#29

Om du inte 'orkar' söka hjälp genom att ringa ett enkelt samtal, varför inte chatta med bris? Det är ju inte jobbigare än det du håller på med just nu och du får svar från en utbildad kurator som alltid håller god ton. 

https://www.bris.se/

molam
2015-09-11 08:07
#30

Hej, jag vet att du har skrivit tt du inte ska gå in i denna tråden nått mer pga tråkiga råd, eller otrevliga kommentarer och what not,MEN om du ändå är här inne i tråden och kollar förbi, så ska du veta att du är en bra person.

Självmord känns som en enkel väg ut, men självmord är den svåraste vägen ut Egentligen, vissa säger att man åteföds, och tänkt dig att leva om hela livet? tänk om det blir samma sak igen? Visst det kan bli bättre också, men tänk om det blir sämre, då måste du böja om allt
Vissa säger att man sitter uppe på ett moln och spelar harpa och flyger runt, eller så får man Brinna i en evighet…. OCh med självmord så kommer det blir Alternativ nummer 2, tänk vad många du sårar när du tar livet av dig.
Vissa säger att du flyter omkring i evigt mörker och hur kul är det?
Och vissa säger att allt bara slutar sen finns det inget mer.

Ingen vet vad som händer när livet är slut, Självmord är ingen väg ut, Det bästa du kan göra är att fortsätta leva och ta dig förbi dina tuffa strider, för solsken väntar runt hörnet.

Och glöm aldrig att du är en underbar person ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[gurkan88]
2015-09-11 11:53
#31

Ring jourhavande präst, 112. Du behöver inte vara troende för att ringa.

Ett bra tips! Dom är väldigt vänliga och kan hjälpa dig med samtal om du skulle vilja.

[gurkan88]
2015-09-11 11:53
#32

Ring jourhavande präst, 112. Du behöver inte vara troende för att ringa.

Ett bra tips! Dom är väldigt vänliga och kan hjälpa dig med samtal om du skulle vilja.

Upp till toppen
Annons: