Annons:
Etikettpsykisk-ohälsa
Läst 1124 ggr
[gurkan88]
2015-09-07 13:43

Okunskap i vårat samhälle

Hej,

Är medlem på Fountain house Stockholm som är en förening för oss med psykisk ohälsa.
Samtidigt jobbar jag på ett daghärbärge och som uppsökare med hemlösa och missbrukare.
Men har även diagnos som borderline, bipolär, depression, ångest.

Okunskapen i vårat samhälle när det gäller psykisk ohälsa är väldigt stor.
Att vara sjuk från en arbetsplats med kanske någon förkylning är OK.  Men det är inte detsamma om du är sjukskriven för depression.
Arbetsgivare är rädd att anställa folk som har någon form av psykisk ohälsa bakom sig.

Det behövs mer kunskap om psykisk ohälsa och det gäller att sprida den.
Finns olika föreningar i Sverige som ett projekt "hjärnkoll" och RSMH (Riksförbundet med social och mental hälsa) som jobbar aktivt med detta.

Jag har legat på PIVA(psykiatrisk intensivvårdsavdelning) ett flertal gånger, även på vanlig slutenvård men även på rättspsyk.
Säkert tillbringat 2 år på en slutenvårdsavdelning och det som skrämmer mig idag är ju att vänner, familj, jobb.. Allt blir påverkat över hur vi mår.
Folk är rädda att vi ska skada oss själv, arbetsgivare vill bli av med en när man mår så dåligt. Ingen vågar lite på hur man mår.

Som nu när jag bor på ett stödboendet. Vill skaffa råttor, har fått OK för min läkare.
Men att få OK från henne tog långtid. De tror inte man klarar av att ta hand om djur eller människor. Utan är rädda för att att man ska misslyckas.

Är det en befogad rädsla, vad tycker ni?

Jag jobbar idag med hemlösa och missbrukare. Har klarat mig bra senaste 1,5 åren då jag inte varit inlagd utan mår mycket bättre.
Tycker mig personligen och de omkring mig att jag klarar mig bra att ha ett tufft psykiskt påfrestande jobb.

Pluggar även idag till undersköterska inom psykiatrin samt sjukvård.
Hur upplever du från vänner, skola eller arbete hur de ser på om man är drabbad utav just psykisk ohälsa? Psykisk ohälsa kan vara mycket.
Depressioner, ångest, borderline, schizofreni m.m

Med vänlig hälsning
Andreas Johansson
____________________________

Convictus
Råd & Stöd / Uppsökare
113 27 Stockholm
Tel:
Tel direkt:
E-post: andreas.johansson123@outlook.com
Hemsida: http://www.convictus.org

Annons:
Jess89
2015-09-13 17:28
#1

Det behövs mycket mer kunskap om psykisk ohälsa i dagens samhälle. Mycket handlar om att vårt samhälle är väldigt egoistiskt. Många tänker på sitt eget bästa för andras, det är jobbigt och engagera sig i andras problem. Då är det enklare och stå bredvid och inte göra något. Men vad är det för lösning på problemet?
Man känner sig knappast bättre som människa förr eller senare kommer det ikapp en om att man aldrig gjort något. Psykisk ohälsa kan gå illa, det är bättre och göra något än ingenting.

Jag har själv upplevt detta och jag blir både ledsen och arg hur människor kan göra så här. Att inte göra något förbättrar inget. 
Sedan är det inte helt enkelt och hjälpa någon det krävs en del. Men genom att sträcka ut en hjälpande hand gör man mycket. 

Du har gått igenom mycket och visar att det går bara man vill. Det är ett viktigt ämne du tar upp och hoppas att fler får mer kunskap om just detta. Lycka till med ditt pluggande, du kommer klara det galant.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Upp till toppen
Annons: