Annons:
Etikettundersökningar-frågor
Läst 1483 ggr
[gurkan88]
9/7/15, 2:08 PM

Hur ser ni på hemlösa?

Jag jobbar med hemlösa och missbrukare.
Kul att få veta hur andra ser på dessa människor som är socialt utsatta och som många är akut hemlösa.

Hur är din syn på dessa människor? Går det att hjälpa de som hamnat snett?
Har du hjälpt hemlösa någongång, mat, pengar m.m?

Annons:
Inkanyezi
9/7/15, 2:30 PM
#1

Andreas, om du hänger kvar här och inte vill att dina kontaktuppgifter ska finnas på sajten, bör du gå in och redigera ditt andra inlägg och ta bort dem. Efter att en timme har gått kan bara Medarbetare och Sajtvärd göra det.

Haku
9/7/15, 2:33 PM
#2

jag ser hemlösa människor som vilken människa som helst annars förutom att dem är just hemlösa. Med rätt hjälp tror jag dem flesta människor kan förbättras och förändras, jag har hjälpt hemlösa med att ge mat och dryck osv

Linnea1986
9/7/15, 7:45 PM
#3

Vill gärna se hemlösa som vilka människor som helst, man kan tyvärr inte det. Har varit med om att hemlösa i sin desperation av pengar tar tag i mig och nästan kräver att jag ska ge dom. Är ung och blir mycket skrämd utav sådant. Självklart gör ju inte alla sådant men väljer ändå att ta omvägar runt hemlösa….för att vara på den säkra sidan :(

[gurkan88]
9/7/15, 8:15 PM
#4

Förstår det.

Tråkigt att du fått den bilden.
Men förstår att folk går runt dom idag. Idag syns mest EU och Icke EU medborgare på våra gator. Och många går runt dom och har svårt att titta på dom.
Den andra gruppen bestående av svensktalande syns inte alls lika mycket idag som de gjorde förr.
Båda grupperna är i behopv av hjälp. Du behöver inte säga vilken av grupperna det gäller.
men många är rädda för hemlösa. Man tittar snett på dom, osv.
tråkigt. För det är väldigt trevliga människor, men som är desperat efter hjälp.

SannaNolte
9/7/15, 8:36 PM
#5

Jag ser dom som människor fulla med lärdom! Dom lär oss "vanliga" människor hur snett livet kan gå om man har riktig otur… det kan ju vara vad som helst som kan ha hänt. Jag har haft min sambos mamma som inneboende då hon blev hemlös. Hon blev utförsäkrad av FK och vräkt från sitt hus som hon hyrde. Hon fick bo hos oss tills vi hade fixat en lägenhet åt henne. Det kan hända vem som helst känns det som.

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

[gurkan88]
9/7/15, 9:16 PM
#6

Absolut.
En jag har att göra med är f.d polis. Skilsmässa som utlöste att han blev hemlös.
Ekonom och civilingenjör är två andra.
Små saker som kan utlösa att man blir hemlös.
Jag var hemlös i 3 år. Hade det gott ställt innan och jobbade som ordningsvakt, bra socialt liv. Men mycket hände som gick snett..

Annons:
[Garntroll]
10/7/15, 6:49 PM
#7

Jag anser att det är skandal att det finns. Det borde inte finnas hemlösa i ett modernt samhälle.  Och missbruksvården är under all kritik. Framför allt är den sk eftervården undermålig. I vissa fall finns det ingen uppbackning när de kommer hem efter behandlingen. ursäkta uttrycket men det är för djävligt.

Tourette_Mannen
10/12/15, 12:11 AM
#8

Hitresta uteliggare har ingen sympati för. Svenska uteliggare kan jag dock känna sympati för, speciellt om dom har psykiska problem. Missbrukare har jag ingen större sympati för dock.

Zepp
10/13/15, 8:43 PM
#9

Mm.. hemlösa är som vanligt folk fast utan hem!

Skillnaden ligger i min tankevärld snarare att ingen frivilligt väljer att bli hemlös/uteliggare!

Såå, de har garanterat andra mycket värre problem än oss som har jobb/familj och hem!

Kan man tycka att de borde vara hela och rena samt uppträda hyfsat mot oss andra som inte är hemlösa.. jo det kan man tycka, men det båtar föga iomed att om de hade klarat det i första läget så hade de förmodligen kunnat behålla jobb/familj och hem!

Är det jobbigt att behöva konfronteras med dem.. och numera oxå tiggare.. vist är det så.. främst iomed att det väcker en tanke om hur bra vi själva har det och man får lätt dåligt samvete!

Helst skulle man vilja hjälpa.. men man inser att det är ett oändligt behov och man kan inte ens hjälpa en av dem.

Då känns det mer meningsfullt att skänka lite växelpengar till den Romska tiggaren utanför min lokala affär.. iallafall så lugnar det mitt samvete lite.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: