Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1985 ggr
filikjonkan
9/18/15, 9:30 PM

Söka jobb... hjälp

Skrev ett inlägg på sajten Självkänsla ang. detta men tycker nog det passar lika bra, om inte bättre här. (Är ny på hela ifokus-sajten förövrigt - så hej på er alla!)

Jag har efter många struliga år tagit en kandidatexamen och söker nu jobb. Tycker dock det är skitjobbigt rent ut sagt, att söka jobben. Har en mental spärr som säger att det inte är någon idé samtidigt som jag skäms över att söka på samma företag IGEN, trots att jag sökt där förut. Är jättenervös inför ev. kommande arbetsintervjuer. Ser framför mig hur jag sitter där, nervös, rodnande, skakande och darrande på rösten besvara frågorna som är som ett förhör. "Varför har det tagit dig såhär många år att ta ut en kandidat? Det motsvarar ju bara 3 års studier?" "Varför har du inte jobbat något under tiden?" etc. Till saken hör att jag efter 3 års studier skulle starta eget med en släkting. Men jag blev blåst och släktingen startade allt själv utan mig. Trots år av planering, förberedelser, möten etc. Men det kan man väl inte säga på en arbetsintervju heller? 

Jag söker hjälp här eftersom jag inte får stöd och hjälp någon annanstans. Trots tat jag engagerar mig och hjälper och stöttar dem när de behöver hjälp så är det inte lika intressant att ge tillbaka. Suck. Jag är 30 år och har aldrig haft ett fast jobb. Har aldrig haft råd att ta körkort. Har aldrig åkt flygplan ens, för jag har aldrig haft råd. Känns som att livet bara sprungit förbi mig men jag vill verkligen få slut på detta nu. Vill inget mer än att arbeta så att jag åtminstone får någon mening med mitt liv. 

Någon som är i samma situation eller som bara kan peppa och stötta? Känner mig så värdelös.

Annons:
Valkyrija
9/18/15, 11:06 PM
#1

Hej fina du! Varmt välkommen till Socialt stöd och inte minst till iFokus! 🙂

Jag är några år yngre än dig men känner helt och hållet igen mig i din situation. Har sökt jobb i många, många år utan något vidare resultat och har heller inte tagit körkort då jag inte haft råd. Har åkt flygplan 2 gånger i mitt liv vilket inte är så mycket om man jämför med vad som är "normalt" men vad gör det egentligen? 👍

Jag har lidit av depression, social fobi och ångest i många, många år vilket gjort att jag isolerat mig och därför låtit många år gå förbi mig. Jag känner verkligen att livet passerat förbi mig också men det är aldrig försent! Va positiv. Det är din tur nu att få göra det du vill. Ta för dig och var inte rädd. Vi finns här för dig med en hjälpande hand! Stort lycka till!! 😊🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

filikjonkan
9/21/15, 9:43 AM
#2

#1 Tack snälla du Alyssa för ditt svar! Först och främst så tycker jag synd om dig och skäms lite över mig själv som sitter och gnäller och tycker det är jobbigt - när du som trots dina problem ändå kan låta så positiv. Och visst har du rätt i att man ska tänka positivt och att livet också blir mycket lättare då. Men jag tycker det är gööörsvårt just när det kommer till att söka jobb. Det känns som att allt hänger på det, får jag inget jobb blir jag kvar i min lilla lägenhet, ännu hängigare och ännu längre ifrån ett "vanligt liv". Och ju längre jag är arbetslös desto mer närmar jag mig social fobi och depression, vilka jag redan har några symtom på nu. Jag har varit där förut så jag vet vilket elände det är, och jag vill inte tillbaka dit. Fick bra tips ur den andra tråden jag startade också så jag ska bl.a. tvinga mig själv att byta bort mina negativa tankar och vända dessa till något positivt istället, så får vi se hur långt det räcker :)

Valkyrija
9/21/15, 2:00 PM
#3

#2 Du ska inte skämmas alls! Man får alltid lov att gnälla, tro mig, det gör jag i massor 😉När man är arbetslös, sjukskriven eller liknande så är det faktiskt vanligt att man inte tar sig ut. Jag var själv sådan… Jag kunde sitta hemma i dagar för jag inte visste vad jag skulle göra och det gjorde bara min depression och ångest värre. Till slut fick jag ett FAR-kort på gymmet (Fysisk Aktivitet på Recet) och då förändrades allt! Jag kom ut och träffade folk och höll dessutom igång kroppen! Jag rekommenderar dig verkligen att skaffa ett gymkort och gå på gruppträningar som jag gör 🙂 Om du känner av din depression och ångest kan du säkerligen få ett liknande kort som mig. Jag betalar 199kr/mån när det egentligen kostar 399kr och jag har dessutom ingen uppsägningstid som det vanliga kortet har. Kika på det och testa vetja! 🙂 Kramis!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

filikjonkan
9/22/15, 4:26 PM
#4

#3 Det där var faktiskt ett toppen-tips! Ska verkligen ta och kolla upp möjligheten till att få ett sånt här, tror jag skulle må bra av att komma ut lite och framförallt röra på mig. Brukade gå på såna pass för aslänge sen och det minns jag att jag tyckte om och mådde bra av. TACK! Kram 🙂

Jess89
9/25/15, 9:02 PM
#5

Jag känner också igen mig i det du skriver. Det tipset jag har är att gå på många intervjuer och hänga inte upp dig på det negativa. Tryck istället på det positiva som att du faktiskt har en kandidatexamen, vilket inte alla har. Jag vet att du säkerligen sitter inne med en massa positiva egenskaper plocka fram dem under intervjuerna. Be någon i din närhet om du själv har svårt. 
Genom att gå på intervjuer kommer du säkerligen lära dig något av det och göra annorlunda inför nästa intervju. 

Att vara nervös är mänskligt och väldigt vanligt. Har du provat och göra avslappningsövningar innan en intervju? Det kanske kan vara värt och testa. 

Tänk så här inför varje intervju: De har ringt in dig för att DU är intressant. Visa då att det är dig de välja  genom att vara trevlig, positiv och ha ett leende på läpparna. Det kommer du långt på.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

filikjonkan
9/27/15, 8:00 PM
#6

#5 Jag har tyvärr ingen som vill hjälpa mig med personligt brev och CV eller råd och tips. Så det får jag försöka lösa själv. De andra tipsen kommer jag ta till mig. Det är ju sant det du säger bl.a. att de faktiskt kontaktar mig (när nu det kommer ske) för att de tycker att jag verkar vara en bra kandidat till jobbet. Supertack för dina tips :)

Jag har läst mycket och fått många tips om hur man kan förändra sin tillvaro till det bättre och jag har försökt praktisera dessa i mitt liv. Så trots en dunderförkylning så har jag faktiskt börjat motionera dagligen och inte ätit socker samt dragit ner på kolhydrater. Jag vet inte om det är pga. detta eller tack vare snälla inlägg här i forumet (eller kanske en kombination av de båda) som jag känner mig mer positiv. Är inte längre lika rädd att någon ska ringa och be mig komma på en intervju utan jag VILL att de ska göra det. Sen om jag blir nervös inför intervjun så är det skitsamma. Har sökt så många jobb de senaste 2 veckorna och har en känsla av att jag kommer få någon av dessa. Ska fortsätta tänka i positiva banor, motionera och äta bättre så kanske det löser sig på något vänster :´)

Annons:
Jess89
9/27/15, 8:23 PM
#7

Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Då borde du få hjälp med att skriva cv och personligt brev. Eductus har bra tips angående cv och personligt brev. Kika in på deras hemsida (tror att även du kan komma åt dem). Du kan även skicka dina ansökningshandlingar till någon bekant som kan granska det. Lycka till och hoppas du har någon nytta av tipsen du fått. Vad är det för typ av jobb du söker?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

filikjonkan
11/10/15, 11:36 AM
#8

En sen uppdatering men nu har jag fått ett jobb och jag börjar om några dagar :) Så glad!

Tant Grön
11/12/15, 9:15 PM
#9

#8 Ett stort grattis till nya jobbet. 🙂

Upp till toppen
Annons: