Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 794 ggr
Anonym
Anonym
2015-10-12 20:50

Känner med ledsen och ensam

Min sambo säger att han älskar mig men ändå är spelen sååå mycket viktigare. Han påstår att det inte är så men jag vill t.ex umgås på kvällen men då blir det "kan inte nu spelar", han spelar i regel online.

Han ser det inte på samma sätt som jag gör, oavsett vad jag säger till honom. Har talat med honom tidigare om det.

Älskar man en person tar man sig väl tid att umgås när man är tillsammans?

Annons:
Gurgil
2015-10-12 20:51
#1

japp

Fridaaaa
2015-10-12 20:52
#2

#1 Hur är det svar på TS fråga?

TS: Hade talat med honom igen hur du känner. För tycker inte det är OK att göraså om han är intresserad av ettförhållande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tjeja
2015-10-12 20:55
#3

Han har väl stort behov av att sitta och pilla för sig själv eller nåt? Fråga vad han skulle ha haft för sig till vardags sådär om han inte haft tillgång till datorer, nätet och spel?

Kanske hade han stått i en snickarbod för sig själv och pulat då istället?

Du kanske måste vänja dig vid tanken på att det är sådan han är, och sedan bestämma dig för om det är en sådan relation du vill leva i eller om du vill ha det annorlunda. I så fall kanske du får försöka hitta någon som har mer samma intressen och umgängesbehov som du har?  *funderar*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

monstermash
2015-10-12 20:56
#4

Spelar din pojkvän i lag, och spelar han seriöst på lite högre nivåer? 

Spontant tänker jag att om han är i ett lag och satsar på spelandet så kommer han behöva lägga några kvällar i veckan, och har man bokat in det funkar det inte att svika övriga lagkamrater för att ens flickvän vill det. Men naturligtvis bör han ha någon kväll ledig eller kunna planera in att umgås med dig på kvällen under timmarna han inte behöver lägga på spelandet i så fall. 

Har du inga egna intressen att syssla med när han spelar så du slipper sitta och känna dig ensam? Trots allt är det ju hans intresse och står du inte ut med det och han inte vill förändras så är det inget mer att göra egentligen. Eller försök kompromissa; "spela fem kvällar i veckan men ge mig två helkvällar med dig", "om du spelar den kvällen vill jag hinna umgås med dig innan du gör det".

Anonym
Anonym
2015-10-12 20:57
#5

#3 Han jobbar bara som vikarie så han är ofta hemma och spelar på dagen om han inte får jobb. Men vissa han spelar med jobbar dagtid och så spelar på kvällen.
Han var inte sån när vi träffades.

Anonym
Anonym
2015-10-12 20:59
#6

#4  Är hobby. Inga lag utan variernade vilka som spelar och är för att de tycker att detär roligt. Men jag känner mig bortglömd

Annons:
Tjeja
2015-10-12 21:00
#7

Som #4 skriver sådant kan ju också påverka.. och om han inte hade spelen på datorn kanske det varit fotboll eller lagtips eller vad som..

Du får väl fråga honom helt enkelt.  Tänk på att du kan aldrig ändra på en annan människa, den enda som kan ändra en människa är en själv sig själv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2015-10-12 21:02
#8

#7 Inte sagt att jag vill ändra på honom men vill att han ska umgås mer med mig. Vi ses knappt på dagarna. Annars kan han likaväl bo själv och inte vara i ett förhållande om han inte vill umgås längre.
Jag är iväg 7-9 timmar/dag de dagar jag inte är ledig. Så vill ju liksom hinna ses och umgås.

Ravynsfair
2015-10-12 21:09
#9

#8 
Du får helt enkelt förklara hur du känner. Det är viktigt att prata. 
Sambon min jobbar ständig natt , oftast 19-06 och sover fram till ca 14-15 på eftermiddagen.  Jag är i stort sett alltid hemma då jag studerar på distans. 
Ibland känns det som att vi aldrig ser varandra. 

Där imellan sätter han sig gärna vid datorn och spelar vilket jag inte har något emot. Slösurfar, spelar, ja vad han nu kan tänkas hitta på. 
Vissa kvällar då han är ledig har han bokat in tider som han ska spela med sina vänner vilket jag också respekterar, det är hans intresse lika mycket som han respekterar mitt hundintresse. 

Samtidigt lyssnar han på mig om jag säger att jag känner mig lite åsidosatt. 
Kan be honom se en film med mig/gå ut och gå med vovven/whatever  istället för att spela innan han åker på jobb. 

Säg hur du känner men utan att vara dömande.
Berätta att du vill hitta på något imellanåt, spelen finns ju alltid kvar. 
Samtidigt får du acceptera hans intresse och hitta på annat medan han spelar. 
Kanske kan ni spela tillsammans?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Anonym
Anonym
2015-10-12 21:14
#10

#9 Redan gjort men han fattar inte. Han anser att jag har fel kring detta. Han verkar inte själv förstå hur pass mycket tid han lägger på spelandet. 

Han spelar såhär varje kväll, spelar även på dagarna när han inte jobbar. Själv eller med andra.

De spelen han spelar kan man inte spela tillsammans annat än på olika konsoler och inga spel jag är intresserad av (mest skjutspel av olika slag). Absolut inget emot hans intresse men det har gått till överdrift och går numera ut över förhållandet eftersom vi princip aldrig umgås, han spelar hellre trots att han kanske redan spelar över 6 timmar sammanlagt under dagen. 
Inte bra för kropp och själ att sitta inne och spela mestadels.

Om man inte umgås är det ju inte lönt ens att ha ett förhållande, då anser jag att man inte älskar en person som man lägger i princip all tid på spelen. Intressen ja, men ska aldrig gå till överdrift vilket detta har gjort.

monstermash
2015-10-12 21:17
#11

#4 & #3 Hade det varit bättre om han ägnade all tid åt att titta på Netflix eller om han hade spelat ishockey? 

Jag tror att du tänker "han kunde ju spela när jag var borta, så nu vill jag uppta tiden när jag väl är hemma!" Rätta mig gärna om jag har fel. Även om han spelar på dagen, så precis som du säger, jobbar de flesta andra dagtid och då blir det mer naturligt att spela på kvällar/sena eftermiddagar.

Tjeja
2015-10-12 21:17
#12

#10 som du beskriver det låter det ju som missbruk.. Han kanske behöver hjälp? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ravynsfair
2015-10-12 21:19
#13

#10

Har du funderat på om det finns någon bakomliggande orsak till hans plötsliga stora intresse för spel?

(Läste att han inte var såhär förut) 

Har det hänt något i privatlivet? På arbetet? 

Har han jämt jobbat som vikarie eller är det något han gjort det senaste?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
monstermash
2015-10-12 21:23
#14

Frågan är om han inte förstår, men inte är intresserad av att dra ner på spelandet, eftersom det är hans stora intresse. Eller om han väljer att fly in i spelen för att slippa ta itu med någonting, alternativt för att göra någonting när han ändå inte har fast jobb.  

Har du berättat för honom att du tycker det går ut så mycket över förhållandet att du funderar på att lämna honom, vad är hans reaktion i så fall? Har du någonsin försökt kompromissa som jag tipsade om i #4?

Anonym
Anonym
2015-10-12 21:46
#15

Men ska ju inte gå ut över förhållandet och inte varje kväll. Han har haft spelintresse hela tiden men tiden för spelandet har ökat senaste året. Han ser sig inte själv som beroende och vill inte ha hjälp. Jag har intressen ja men de går inte ut över förhållandet och inget jag gör jämt. Och blir ju inte tid med honom , är ju det jag vill ha. Umgås två gånger per vecka eller så lite är inget förhållande för mig. Då kan man likaväl vara vänner . Jag älskar honom överallt annat. Och klart jag vill umgås med honom

Anonym
Anonym
2015-10-12 21:48
#16

#13 han har alltid haft spelintresse men antalet speltimmar har ökat senaste året. Ha n har inte haft fast. Bara vikarie eller tillfälligt över sommaren .

Upp till toppen
Annons: