Annons:
Etikettoff-topic-övrigt
Läst 1470 ggr
[Garntroll]
10/19/15, 9:50 PM

Fenomenet facebook

Det är någon slags låtsasvärld. Man klickar iväg en vänförfrågan och lika snabbt kan man klicka bort en person från vänlistan. På samma vis gör folk med en själv. Man inbillar sig att man fått tag i vänner men i nästa ögonblick är man bortklickad. Klick! Ett ständigt klickande.

En låtsasvärld man gömmer sig i för att inte känna hur ensam man är men ensamheten finns där hela tiden. Desperat letar man efter någon. Något. Vet man egentligen vad man letar efter?

Klick klick klick. Vänner kommer och försvinner. Ibland vet man inte vem man har på vänlistan från ena dagen till nästa.

Fenomenet facebook. Älskat och hatat i samma andetag. Man fortsätter jakten. Är det lyckan man jagar eller vad? Man gömmer sig för verkligheten för den gör för ont att uppleva.  Äventyret fortsätter.Mot vadå? Ingen vet.  Fenomenet facebook.

Annons:
Vixxen
10/19/15, 9:57 PM
#1

Bra skrivet  och formuleratTS! 

Oavsett om man håller med eller inte, i kontentan i ditt inlägg!

Garnnystanet
10/19/15, 9:59 PM
#2

Jag upplever det dock inte så.  Inte alls.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/19/15, 9:59 PM
#3

Tackar.

TjockaBerta
10/19/15, 10:01 PM
#4

Har aldrig haft FB. Det verkar mest vara till besvär för folk.

>>>Malum domesticum<<<

Garnnystanet
10/19/15, 10:03 PM
#5

Det är inte till besvär för mig.  Jag får ut massor med positivt av Facebook.

____

Medarbetare på Autism.

Zepp
10/19/15, 10:06 PM
#6

Jag får bara en massa spam från fejan om att jag har fler vänner och tips om hur jag skaffar fler!

Jag vill inte ha några vänner på Facebook.. har bara ett konto för att det krävs för att logga in på vissa ställen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Garntroll]
10/19/15, 10:10 PM
#7

Jag får mycket positivt från facebook med. Men sen kommer det saker som gör att man har lust att klippa av sitt konto helt.  Ändå är jag inte med i några jättekonstiga grupper utan det blir knäppa grejor ändå. Klev ur en grupp i helgen då det förekom inlägg av ett slag jag inte längre accepterade. Det var en rå elak ton. Och jag såg även en kränkande ton i inlägget. Ingen idè att anmäla till admin då det inte finns några regler. Vem som helst får skriva vad som helst under eget ansvar. Admin avsäger sig hela ansvaret i princip. Så jag klev av den. Har varit med den i ett halvår och den var trevlig nästan hela tiden. Det är bara nu på hösten som det har ballat ur. Men jaja shit happens.

Garnnystanet
10/19/15, 10:10 PM
#8

Jag gillar facebook.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/19/15, 10:12 PM
#9

Själv har jag en hatkärlek till fejjan. Det slutar väl med att man tar bort kontot. Man måste inte alls ha facebookkonto för att logga in på andra sajter.

Ravynsfair
10/20/15, 12:31 AM
#10

Jag använder mig utan facebook imellanåt, publicerar mest bilder när något speciellt hänt och så är jag medlem i några grupper där jag är lite halvaktiv. 
Ibland blir jag trött på allting och stänger då ner min profil i något dygn, för andra ser det ut som att du raderat hela kontot men i själva verket är det enbart vilande tills du loggar in igen.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

vallhund
10/20/15, 1:15 PM
#11

Vi andra lever i verkligheten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IceTee
10/20/15, 11:42 PM
#12

Jag älskar facebook. Det handlar om att kunna skilja på bekanta och vänner helt enkelt.
Jag som har vänner jag sällan kan träffa tycker att det är ett väldigt bra sätt att se hur de har det och vad de gör.

För mig är inte alla facebook-vänner nödvändigtvis vänner, utan en del är bekanta, en del är vänner och sen har jag mina närmaste vänner och min släkt. 

Men folk har ju olika behov när det kommer till det sociala och om man har vänner som man kan träffa eller prata med regelbundet så kanske inte samma behov finns som för mig t.ex.

Det har dock blivit mer och mer anti mot facebook och telefoner och social media i allmänhet, det tycker jag är lite tråkigt 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Ravynsfair
10/21/15, 3:23 PM
#13

Kommit på mig själv att jag raderar allt fler vänner på facebook. 
Bara idag försvann 10 personer, har inte överdrivet mycket vänner men däremot en sjujäkla stor släkt spridd över hela landet + Finland och Kanada. 

Numer har jag enbart släktingar och personer jag faktiskt pratar med i verkliga livet. 
Inga gamla halvbekanta man snabbt lade till någon gång för längesedan som man sen inte fortsatt prata med. 
Har inte en enda klasskamrat kvar från varken högstadiet eller gymnasiet, har ingen nytta av att ha dem i mitt liv, varför då ha dem på facebook? 

Förstår att många är anti Fb men samtidigt finns det fördelar som #12 säger. 
Hålla kontakt med vänner och släkt som bor långt bort. 
Jag själv hatar att prata i telefon så då är facebook utmärkt.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
[Garntroll]
10/21/15, 6:19 PM
#14

Efyersom jag inte känner någon irl och släkten har ingen facebook så har jag vänner jag fått via just facebook på vänlistan. jag addar folk från olika facebookgrupper. Och jag är med i grupper där mina intressen är temat. Typ handarbete och pelargoner. Så det är sånt jag folk jag har på vänlistan.

[Garntroll]
10/21/15, 9:35 PM
#15

Jag far lite illa av hur folk använder individer som ligger i underläge som något slagträ. Typ skämtar om förståndshandikappade och dyl. Dels ser jag inte skämtet i det hela och sen ska man bara inte utnjyttja folk så. Det är kränkande. I mina ögon alltså. Jag blir ledsen när jag ser sånt.

IceTee
10/21/15, 10:44 PM
#16

#15 sånt förkommer tyvärr överallt, inte bara på facebook 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Farwuq
10/22/15, 3:54 PM
#17

Där inne är jag INTE.

😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
10/28/15, 4:32 PM
#18

Använder bara fb för att hålla kontakt med mina riktiga vänner. Eller för att hålla kontakt med andra samlare eller dylikt. Märker sällan att folk skämtar om det du skriver. Dock kan man ju med ett enkelt klick göra så man slipper se sådant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
10/28/15, 5:55 PM
#19

Jag har bara folk jag känner på Facebook.  Lägger aldrig till främlingar. Har inga problem. Är ett bra sätt att hålla kontakten när man som jag ofta är osocial irl.

[Garntroll]
10/28/15, 6:21 PM
#20

Nu vill jag ha kontakt med folk. blir för tyst annars. Så jag har folk från lite var stans på facebook. Men jag är ändå kräsen. har vissa krav ändå.

Annons:
Aleya
10/28/15, 6:25 PM
#21

#20 eller så träffar man folk via fb och sedan möter dom irl

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Garntroll]
10/28/15, 6:30 PM
#22

#21 Det går inte tyvärr. Jag har folk från hela landet på vänlistan och merparten bor så att jag ej kan träffa dom irl

oddahviing
10/28/15, 8:57 PM
#23

Avaktiverat min FB multipla gånger, permanent deleta för ett par månader sedan. Bäst jag nånsin gjort i mitt liv ;)

'-Headlights on the highway-'

[Garntroll]
10/28/15, 9:00 PM
#24

Eftersom jag är admin för flertalet grupper på facebook så kan jag inte göra mitt konto inaktivt. Mitt ansvarskännande förbjuder mig.  Dessutom vill jag inte det för då förlorar jag ett stort kontaktnät som jag byggt upp.

IceTee
10/29/15, 12:23 AM
#25

#23 får jag fråga varför?

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
10/29/15, 4:52 AM
#26

#23 Hur tog du bort det permanent?

Garnnystanet
10/29/15, 8:37 AM
#27

Facebook är bra. Man behöver nödvändigtvis inte skriva där. Gillasidorna på sajten tycker jag ger en bra uppdatering av saker som man kan tänkas tycka om eller vilja få uppdatering om. Det kan vara allt från nyheter till information och något intresse man har. Själv är med med i några grupper inom det intressen jag har. Dock kan jag tycka att inläggen från vissa grupper syns för ofta på mitt flöde (många medlemmar) att jag väljer att inte följa gruppen en tid. Man kan ju kolla i den iaf.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
oddahviing
10/29/15, 4:09 PM
#28

FB är jätte bra, då kan illuminati ha full koll på vad man gör :)

'-Headlights on the highway-'

Honestyisdead
10/29/15, 4:15 PM
#29

#28 Förutsatt att det finns och att man lägger ut allt man gör på Facebook. Sedan har vi ju övriga internet och mobiler som man kan samla en massa information om.

Man är ganska trög om man inte förstår att allt man gör på nätet finns kvar.

[Garntroll]
10/29/15, 5:19 PM
#30

Google för protokoll på vad man pysslar. Om man så bara loggar in på internetbanken en gång i månaden så ser google det.

Farwuq
10/29/15, 5:57 PM
#31

😕

Jag med alla mina skumma affärer.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

oddahviing
10/29/15, 10:01 PM
#32

#28 Illuminati finns definitivt. Och det är mycket sant, man måste vara försiktig på internet.

#30 skaffa skydd och vpn, google har inte lov att se vad jag gör, det är blockat.

'-Headlights on the highway-'

[Garntroll]
10/29/15, 10:07 PM
#33

#32 Det går inte att blocka. Dessutom har jag konto på google. Har androidtelefon och den fungerar inte utan Google.

Har dom skydd jag har funnit. Men är man så jädra rädd ska man nog inte vara på nätet öht.

oddahviing
10/29/15, 10:13 PM
#34

#33 det går på datorn, jag har en android men jag har inget google konto, det är väl mera apps du behöver kontot till, för ringa går utmärkt för mig? Då är det ditt val om du blir följd eller inte ;) För att blocka på datorn så stänger du av historik, cookies, tracking osv, samt skaffar lite extra privacy tillägg, ghostery och https everywhere. Finns ett tillägg speciellt för google också, så de inte kan kolla dig.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
[Garntroll]
10/29/15, 10:17 PM
#35

Jaja är jag så spännande att följa så. Det är inget intressant jag gör på nätet i alla fall. Sitter mest på facebook och skriver smörja.

Honestyisdead
10/29/15, 10:20 PM
#36

Jag kan inte bry mig mindre om att Google ser mina surfvanor. 

Och vad är det som garanterar att alla skydd mot det fungerar? Kanske några av dem till och med jobbar för Google ;)

[Garntroll]
10/29/15, 10:24 PM
#37

Jag koncentrerar mig på att skydda min dator från virus och Malwere koder.  Har även så jag kan kolla efter spionprogram.

oddahviing
10/29/15, 10:31 PM
#38

#37 Det är bra ;)

Är man inte olaglig har man nog inget att oroa sig för, men jag tycker inte någon ska ha rätt att följa vad jag håller på med, har mera att göra med integritet för min del. Fast, måste säga också att har man delade åsikter och en stor röst i samhället så är det stor risk för att man blir borttagen från inte bara Fb, men också den här världen.

'-Headlights on the highway-'

Garnnystanet
10/29/15, 10:53 PM
#39

Bättre att inte vara på nätet om man är så rädd för att mågon annan ska se vad man har för internetaktiviteter.

____

Medarbetare på Autism.

oddahviing
10/29/15, 11:23 PM
#40

#39, bättre att google slutar att följa efter en och lämnar folk ifred? Varför ska man inte få göra vad man vill och ha ett privatliv samtidigt? F''k the system :) DEFIANCE!

'-Headlights on the highway-'

Honestyisdead
10/29/15, 11:26 PM
#41

#40 De vill så klart tjäna pengar.

Annons:
Garnnystanet
10/30/15, 8:20 AM
#42

Om man nu tycker att man inte vill bli kollad då har man säkert nåt att dölja.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/30/15, 12:21 PM
#43

Jag skiter i vad googles för protokoll på över mina sökningar. Bryr mig inte ett skvatt. Det jag vill skydda mig från är hackers , spioner och olika viruskoder. I övrigt skiter jag i resten. Idioter kan man blocka så är man av med dom.

[Tuulikki]
11/4/15, 5:03 PM
#44

Jag har börjat gilla Facebook mer nu när jag plockat bort många av mina "vänner". Nu har jag bara vänner jag pratar med, släkt och familj och lite internetkompisar som jag gärna pratar med. Alltså ploppar det inte upp lika mycket "skräp" och ointressant i mitt flöde, utan nu ser jag sånt jag faktiskt vill se - bilder på mina kusiner, statusar från mina gamla vänner som jag flyttat ifrån t.ex.

Tycker FB är väldigt smidigt. Igår t.ex behövde jag adressen till min 12åriga kusin och då kunde jag lätt få tag på hennes mamma genom FB då jag inte har någon av deras nummer och kusinen inte har FB själv.

Annars gillar jag Köp & sälj-sidor, roliga klipp, inspirerande bilder och annat skämtsamt. Får också reda på mycket bra info som jag annars inte skulle fått reda på då jag inte kollar nyheterna eller läser tidningar.

Upp till toppen
Annons: