Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 2152 ggr
Anonym
Anonym
10/20/15, 1:03 PM

Vad ska vi göra?!

Vi har massa strul med myndigheter osv för att få pengar.
Vi vet inte hur vi ska göra.Kommer inte ha råd att bo kvar, och flyttar vi är vi tvunga att gå isär :( Och det vill jag verkligen inte! Har ingenstanns att bo i så fall :/ Och soc hjälper ingenting.

*förtvivlad*

Annons:
vallhund
10/20/15, 1:11 PM
#1

Hur har du tänkt dig att kunna få hjälp utifrån den knapphändiga informationen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
10/20/15, 1:19 PM
#2

#1 Vad mer ska jag säga?

vallhund
10/20/15, 1:40 PM
#3

#2 Beror på vad du vill ha hjälp med, vi lär inte kunna trolla fram gratis boende eller uppehåll med knäna åt er.

Har ni kontakt med skol/arbetshälsovården? AF? Ungdomsmottagningen? Hur anser soc att ni skall kunna försörja er själva?

+ Ex antal andra parametrar som behövs för att ens börja formulera ett svar som kan vara till hjälp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
10/20/15, 2:01 PM
#4

#3 Soc kollar 3 månader tillbaka och de anser att vi ska klara oss 1-2 månader framåt till. 
Inte sagt något om gratis boende osv? Hur kom det med in i bilden? Frågade bara vad du tyckte att jag mer skulle berätta, då jag inte vet vad du/ni anser är mer relevant eller inte. 

Alla har inte lika lätt att formulera sig eller veta vad andra "vill" ha med ect.

Vet inte hur vi ska göra får att få in pengar, och kunna bo kvar eller ens kunna bo tillsammans. Dock ingenstanns att ta vägen, bo på gatan om det inte fixar sig med någon inkomst. 

AF är det som strulat till det. De sa en sak men så stämde inte det därav inga pengar.  (personen på AF var stensäker på att det var si och så, personen vill nu inte ta sitt ansvar för att ha felinformerat, nej ingenting som man kan kolla upp på nätet om det stämmer eller ej).

vallhund
10/20/15, 2:07 PM
#5

Tillbaka på ruta 0 m.a.o.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
10/20/15, 2:13 PM
#6

#5 Tillbaka på ruta 0?

Annons:
[LoveUnite]1
10/21/15, 12:04 AM
#7

Se till att handläggaren på AF rättar till felet.
Be dem prata med dem på soc, alternativt be om en annan som kan kolla vad felet var på AF så kanske ni kan få en ny handläggare som sedan förklarar för soc.

Försök hitta arbete?
Finns alltid jobb, kanske inte det roligaste jobben men är det gatan eller ett skit jobb… vad är de andra alternativen?

Säljare sökes alltid, marknadsundersökare, städ jobb, vården är det stor brist inom.

Anonym
Anonym
10/21/15, 10:12 AM
#8

#7 Det kan han inte göra, gjort är gjort. Och handläggaren säger att den inte gjort fel.Men den gav fel info osv vilken ledde till avstängning en period på alfakassan.

Soc får vi inte söka nu, inte förrän om 1-2 månader. 
Han kan inte jobba med vad som helst, därav special på AF (han har papper på det från VC bland annat) och jag är sjukskriven. Han har sökt alla jobb han kan.

[LoveUnite]1
10/21/15, 2:53 PM
#9

Men om handläggaren har gett fel information så får de se till att rätta till det.

Har själv haft handläggare på AF som meddelat fel osv till min a-kassa och då får jag helt enkelt diskutera detta med akassan och handläggaren och sedan lösa det.

Har varit krångligt men alltid fungerat.
Kommer pengarna senare så får man kontakta hyresvärd osv för att tala om hyran/räkningarna kommer lite senare pga strul osv.

Men eftersom af handläggaren säger han inte gjort fel så har han väl inte gjort fel…
Men om den handläggaren inte vill erkänna sitt misstag får ni be en annan på AF att kolla in på vad som har hänt och sedan får ni diskutera om hur det kan lösas.

Anonym
Anonym
10/21/15, 3:29 PM
#10

#9 Han har redan tjafsat med dem över 1 månad kring det, de anser att de har rätt grunder till att stänga av honom si och så länge. Så tro mig, han har redan försökt få fram det massvis med gånger. 
Kommer dröja en månad innan han får pengar,och mig vet jag inte än.

Han har gjort fel. Han sa att min sambo kunde göra si och så, hade skrivit avtal mm och att det var godkänd grund för att få från alfakassan, men enligt alfakassan är det inte tillräcklig grund osv.

De säger att gjort är gjort och går inte att ändra på. Han har kämpat över 1 månad nu, utan framgång. Handläggare kan inte säga en sak och så är det inte så, det måste de ju kolla upp innan.

Maria
10/21/15, 3:38 PM
#11

#10 Men jag förstår inte riktigt…

Har ni skriftligt avtal på ärendet så måste det väl gå att ordna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
10/21/15, 3:39 PM
#12

#11 Han hade skriftligt på en grej han hade i somras via AF, att han kunde avbryta om det krävdes, men enligt alfakassan fick han inte göra det och därför blivit avstängd. De har fått in alla papper på avtalet och även nr till personen som beslutade om det.

Maria
10/21/15, 3:40 PM
#13

Det låter ju skumt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anonym
Anonym
10/21/15, 3:57 PM
#14

#13 Ja vi fattar ingenting. Alfakassan anser att han itne hade tillräcklig grund för att avbryta .

[LoveUnite]1
10/21/15, 4:44 PM
#15

Jo på det viset kan de vara känsligt.

Tyvärr har jag även erfarenhet att AF ljuger mycket på sina fula sätt.

De kan säga att det är okej att avbryta pga olika grejer, men de talar inte om att man inte får ersättning pga det.

Vet flera som blivit lurade på det viset.
Alltså det är okej att avbryta en praktik eller jobb, utbildning etc för AF men det betyder inte att det är ok för FK eller A-kassan (där man får pengarna) men det talar de minsann inte om.

Hände mig en gång, allra första gången som 19 åring när jag skulle skriva in mig, de sa en grej till mig på AF och jag följde det till pricka men samma sak gällde inte för a-kassan så jag fick ingen akassa alls pga detta, som tur var skulle jag resa iväg 2 månader senare och jag bodde hemma.

Men sedan den gången litar jag INTE på vad AF säger och jag dubbel kollar alltid med a-kassan och FK samt andra människor på AF så allt stämmer.

Jag har haft strul även efter men eftersom jag är medveten hur AF lurar människor så kollar jag alltid runt, ringer osv. Viktigast är att få bekräftat från där man får pengar vad som gäller. AF är egentligen den sista man ska lyssna på.

Men det har som sagt löst sig för min del nu den senaste tiden just för jag blev lurad som 19 åring på mkt pengar. Den tönten som lurade mig jobbar ännu kvar på AF och jag vägrar gå till honom, en gång fick jag honom och jag krävde att få prata med en annan.

Haha! De är så tröga på AF, tror de anställer folk utan IQ där.

TjockaBerta
10/21/15, 4:49 PM
#16

Tyvärr kan handläggare säga precis vad som helst utan att behöva ta ansvar för det. Man måste själv ta reda på vad som gäller. Och nej, det räcker inte med att fråga en handläggare.

>>>Malum domesticum<<<

Anonym
Anonym
10/21/15, 5:09 PM
#17

#16 Detta kunde han inte få info om innan då han inte visste att ha skulle få Alfa utan trdde han skulle fortsätta från FK. Och alfakassan har sagt olika till honom nu i efterhand också varje gång han ringt.

Egentligen ska det räcka att fråga en handläggare, man ska inte behöva jaga runt. De ska ge samma information och ha samma kunskaper kring det innan de ger ut någon info. Drabbar inte dom men drabbar de som de felinformerat

Anonym
Anonym
10/21/15, 5:10 PM
#18

#15 Är sjukt.  Första gången det hänt här. Men nu vet man bättre till nästa gång.
Men så ska det ju egentligen inte få gå till :/

Upp till toppen
Annons: