Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 844 ggr
Anonym
Anonym
2015-11-12 23:42

Mår dåligt, behöver lite uppmuntran

Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja…

Min partner bor i ett annat län, men det är inte så långt dit (angränsande). I helgen är det tänkt att jag ska åka dit, men jag mår så dåligt idag… mår illa och känner mig allmänt slö. Antagligen pga att jag sovit så dåligt två nätter i rad nu. 
Min partner har föreslagit att hen kan komma hit, men jag vet att hen har det dåligt med pengar för tillfället (ska få sin lön nästa vecka) och att det kostar en del att åka hit och tillbaka så jag har sagt att jag biter ihop och står för maten den här helgen eftersom jag har lite mer pengar över (får mitt bidrag på onsdag) och dessutom kan han få en chans att övningsköra då samt slipper fråga om hjälp att passa hunden.

Problemet är att jag verkligen, verkligen inte vill åka iväg… jag vill vara hemma. Men jag är bara till besvär hela tiden för alla känner jag så jag tänker inte säga till någon hur jag känner och för en gångs skull bita ihop. Jag vet att hen bara erbjöd sig att komma hit för att vara snäll. Min mamma vill ha mig hemma, det vet jag eftersom jag inte är hemma så mycket längre men jag tror min pappa tycker att det är skönt att jag är iväg. Han brukar i alla fall skämta om det och fråga när jag ska flytta…

Så nu sitter jag och tar tag i allt jag måste innan jag åker imorgon och försöker att gråta tyst så ingen hör

Jag vill bara inte vara i vägen…

Jag behöver bara lite tröst just nu… Jag kan inte prata med någon annan eftersom de bara kommer bita ihop själva då och ändra allt

Jag vill verkligen inte packa, jag vill verkligen inte föra över filerna till den andra datorn, jag vill verkligen inte ta bussen imorgon, jag vill verkligen inte trängas bland folk på tåget. Jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte! … men ibland måste man bita ihop och sätta sina egna känslor åt sidan

Annons:
Michiis
2015-11-12 23:52
#1

Vadå ivägen? Du ska visst sätta dina känslor först! Mår du inte bra, stanna hemma. Prata med din partner? hen borde ju förstå om du säger som du känner. Åk inte dit för att du känner att du måste utan för att du vill. Det är inte schysst mot hen heller om du inte är ärlig om det.

// Michis

[rutt]
2015-11-12 23:55
#2

Om du mår såpass dåligt skulle du nog behöva prata med någon om det. Du ska inte behöva känna att du bara är i vägen eller måsta gråta i all tysthet för att inte dra till dig uppmärksamhet.

Prata med din familj. Be din mamma om stöd och förklara hur du känner. Säg till din pappa att det han säger är jävligt sårande. Han kanske tror att han pushar dig att bli självständig, men allt han gör är ju att säga att du är ovälkommen.

Du förtjänar att få ta plats, du förtjänar att bli hörd.

vendelay
2015-11-13 00:01
#3

Ta hand om dig själv. Om du inte tar hand om dig själv kan du inte ta hand om någon annan. Jag förstår att det känns som att om du säger ifrån kommer "de att bita ihop istället" men det är mycket möjligt att du bara känner så för att du är ledsen, inte för att de faktiskt känner så själva. Dessutom är du den viktigaste personen i ditt liv, för utan dig skulle du inte leva. Ta hand om dig. Kram

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2015-11-13 00:02
#4

Det är bara att alla alltid lägger undan allt för att passa upp på mig… det känns inte okej! Det känns så själviskt att kräva saker av andra hela tiden utan att aldrig ge något tillbaka…

vendelay
2015-11-13 00:08
#5

#4 Är det så eller känner du så? För det låter ju inte som att du bara tar i ditt första inlägg. Det låter som att du är en snäll själ men kanske mår lite för dåligt för att alltid orka med allting som förväntas.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2015-11-13 00:12
#6

#5 svår att att skilja på om det faktiskt är så eller om jag bara känner så… har haft dåligt självförtroende väldigt länge, men det blev värre i högstadiet och nu är jag 20 och det har inte precis blivit bättre…

Annons:
vendelay
2015-11-13 00:14
#7

#6 Jag förstår att det är svårt men ibland kan det hjälpa att komma ihåg att det inte alltid är du som är "fel". Det kanske inte räcker till att veta att du är "rätt" men det kan i alla fall skapa ett tvivel hos dig. Att du kanske har fel och att de kanske gärna hjälper dig.

Har du testat att prata med någon som är utbildad, exempelvis en psykolog? Det låter som att du kanske skulle behöva det. Ingen ska behöva må såhär dåligt. Du är värd mycket mer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2015-11-13 00:16
#8

#7 började på BUP när jag var 8 och har gått på psyk-kliniker sen dess! Just nu har inget hänt då min terapeut slutade och jag väntar på att få börja hos en av skötekorna…

[rutt]
2015-11-13 00:16
#9

#4 Se på det såhär; om du ber dom investera lite tid och tålamod i dig för att du ska må bättre så kommer 1) dom förstå dig bättre och lära sig något bra 2) du kommer kunna hjälpa andra i din tur. Det är en god cirkel som kommer ge gott till andra i längden. Folk som älskar dig VILL att du ber om hjälp när du behöver det. Dom vill att du mår bra. Dom vill att du kräver en del saker.. För det är vad man gör. Det är vad ALLA människor gör.

Anonym
Anonym
2015-11-13 00:17
#10

Ni har rätt… jag borde prata med dem… jag kan bara inte sluta känna mig så självisk! Jag känner mig bara till besvär hela tiden…

vendelay
2015-11-13 00:19
#11

#9 Jättebra skrivet!

#8 Känner du att det underlättar något i din vardag? Det är jättebra att du kunnat be om hjälp och fått prata med någon.

Jag håller med om vad rutt sa om den goda cirkeln. De som älskar dig vill att du ber om hjälp, de vill inte att du ska må dåligt.

Nu ska jag lägga  mig, men du är alltid välkommen att skicka ett pm om du vill. Nattis!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rutt]
2015-11-13 00:25
#12

#10 Det är en träningssak. Man får ta i med hårdhandskarna mot sina tankar och känslor för att få dom på rätt köl.

Anonym
Anonym
2015-11-13 00:37
#13

Nu ringde jag min partner och förklarade läget och hen tyckte att det var bra eftersom vi varit hos hen så mycket på sistone

Tack för all hjälp och allt stöd ❤️

Annons:
vendelay
2015-11-13 14:02
#14

#13 Oh, vad skönt att det löste sig. Att hen tyckte att det var bra visar ju också på hur viktigt det är att våga be om hjälp, tydligen är du ju mycket mer omtänksam än du tror (eftersom ni varit hos hen så mycket). Lycka till i framtiden ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rutt]
2015-11-13 14:26
#15

Skönt att höra. 🤗

Upp till toppen
Annons: