Annons:
Etikettensamhet
Läst 1963 ggr
[Garntroll]
11/15/15, 7:56 PM

Firar du jul? Hur?

Jag undrar om ni firar jul och hur ni gör det.

Själv " firar" jag inte jul längre. Det var flera år sedan jag satt vid släktens julbord. Julklappar har jag inte handlat på ännu längre tid. För 10 - 15 år sedan var jag julfanatiker. allt skulle pyntas och julklapparna var redan klara denna tid på året. Sen har man åkt på depression och mental utmattning så nu orkar jag inte längre med det jippot. Jag brukar köpa färdigskuren julskinka och en miniburk med sill och en flaska julmust. Det är min jul. Sen blir det att man sitter på sociala medierna för det är en " vanlig" dag för mig.

Annons:
Honestyisdead
11/15/15, 8:00 PM
#1

Jag älskar julen. Firar med mina föräldrar. Med glögg, Kalle och julmat. Älskar att handla julklappar också och se glädjen när dom får sina klappar ! Och julmusik.

Pyntade redan för flera veckor sedan.

Aleya
11/15/15, 8:06 PM
#2

med mamma och fyra katter. Förr var vi en större släkt, men vi slapp dom tillslut.(bråk och andra saker kom emellan)

Så det är skönt och bra. 🙂

Älskar julen också. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LinaLj
11/15/15, 8:12 PM
#3

Jag älskar julen. Jag börjar mitt julfirande med att baka julgodis, pepparkakor och annat gott i mitten av december. Sedan firar jag vintersolståndet med mina vänner oftast, ibland blir det ensam om jag inte känner för att ha mycket folk runtomkring. Julafton firar jag och mamma här hemma med massor av klassisk julmat som vi har lagat själva, huset är pyntat och katterna har röda sidenband runt halsen i säkert 10 min innan de lyckas ta sig ur dem 😃. På juldagen vill mamma oftast gå i kyrkan och jag följer med, det är väldigt vackert och stämningsfullt. Sedan bjuder vi hit släkten på annandagen vanligtvis. Då äter vi kalkon och massor av godis och kakor. Barnen får julklappar och vi umgås och har kul hela dagen.

Efter det så brukar jag behöva nyårshelgen att återhämta mig och bli människa igen så nyår firar jag nästan inte alls 😂

-Aida-
11/15/15, 8:13 PM
#4

För mig är julen en enda stor röra, ingen har en aning om hur de ska se ut, man får gissa sig fram, jag avskyr att vi är så splittrade åt alla håll man ska hit å sen dit å sen åt ett annat håll, jag avskyr att behöva lämna min hund hos min pappa som är alkolist och dessutom verkar han va dement, jag litar inte på honom med min hund alls.
Jag vill bara va på en enda plats under julen och inte fara runt till alla som finns.. vi har en stor familj och alla kan inte va på en plats, vi måste va splittrade bara för folk inte kommer överens, nej jag gillar inte julen enbart på grund utav de, de är mysigt i övrigt med pyntet och de, jag gillar att jul dekorera och ge min hund en julklapp och se hans glädje när han sliter sönder julpapperet.

[Älskamig]
11/15/15, 8:15 PM
#5

Jag firar hemma hos mina föräldrar med rätt många syskon och deras familjer. Jättemysigt med jul, tycker jag. Vill gärna redan nu julpynta, men ska hålla mig lite till .. har åtminstone satt upp julgardinerna! Det gjorde jag idag. :)

Valkyrija
11/15/15, 8:27 PM
#6

Brukade fira ihop med släkten förut men när min gammelfarmor och gammelfarfar dog rann det ut i sanden. Vi insåg vilka de verkligen var och efter det firade mamma och jag helt själva. Nu när jag bor jag med min sambo och förra året så åkte vi först till min mamma och sedan till hans släkt. I år ska vi försöka få ihop det så att min mamma kan komma och fira med oss här :) 

Älskar i övrigt julen. Förra året så började jag pynta tidigt i november. Ska nog dra igång lite snart igen. Älskar allt med julen. Stämningen, musiken, maten, gemenskapen, kärleken och snön. Love it ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Tjeja
11/15/15, 8:33 PM
#7

Nä… ska jobba på julafton och juldagen så ingen jul i år för mig. Orkar inte direkt julstöka hemma inför julen heller. Får räcka med julstjärna i fönstret och en andventsljusstake. Sen får vi se hur mycket sambon orkar och vill pynta ändå. Kanske blir jag ensam över julen om sambon åker till sina föräldrar istället eftersom jag ändå jobbar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Lollo 97]
11/16/15, 3:29 PM
#8

Firar jul, tyvärr.

Jag tycker inte om julen, iaf inte som den är nu. Har varit väldigt mycket bråk mellan min mamma och pappa, pappa har skrikit på mamma, mamma har blivit rädd och ledsen och jag och min lillebror likaså. Så jag har alltid varenda jul gått och varit rädd att pappa ska få ett utbrott och kanske slå mig :/ Som tur är så har han aldrig slagit någon av oss.

Men jag skulle må bättre på julen om jag fick gå ut och sjunga julsånger och ge och sprida glädje till de som inte har så mycket :)

Jess89
11/16/15, 4:03 PM
#9

Firar jul men det är inte ett lika stort firande som när man var mindre. När jag var mindre var det farande hit och dit de senaste åren har det lugnat ner sig. Har även hänt att jag suttit ensam under julen. Vilket kunde vara skönt då jag faktiskt ändå firade jul dagen efter.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

wilmis0e
11/16/15, 7:13 PM
#10

Älskar julen! Tycker det är synd att jul, bröllop, födelsedagar, fester allt i princip måste kräva så mycket energi och att man lätt kan bli sura på varandra för att allting inte är "perfekt".
Det är klart att man inte måste fira jul men tycker att man kan försöka göra lite julstämning inge mycke sådär om man känner att det är jobbigt men jag älskar då julen.  :)

wilmis0e
11/16/15, 7:17 PM
#11

#8 
Det var fint att du trorts allt vill sprida glädje. för det är ju vad julen är till för. Gör din egna jul, samla ditt husidjur (om du har något) eller dina vänner och hitta på något eller gör en god gärning och skänk kläder till röda korset eller baka pepparkakor och ge eller sjung i kör och uppträd på gatorna, vad vet jag. Ifall din jul hemma är jobbig, gör din egna jul för det är du värd!😉

[Tuulikki]
11/17/15, 11:06 AM
#12

Skickar julkort till farmor och mormor

Äter jullunch på julafton med föräldrarna och mina bröder
Öppnar paket och umgås en stund

Sen kommer jag nog gå hem till mig. Blir en lite ensam jul i år eftersom min sambo förmodligen kommer jobba. Eller så är han med mig och min familj på förmiddagen och åker till sin morbror på eftermiddagen och firar med sin egen släkt.

I mellandagarna hälsar vi på farmor & farfar, och mormor & morfar.

Elsaharr
11/30/15, 11:24 PM
#13

Jag fyller år på julafton, så det blir lite krångligt ibland. Men oftast firar vi mig under hela förmiddagen och har julafton på eftermiddagen och kvällen. Vi åker oftast hem till mormor och morfar eller farmor och farfar på kvällen, då firar de mig och så firar vi jul då med. Julen för mig är supermysig, älskar verkligen den! Vi har ljusstakar, fint pynt, gran, knäck och massa annat gott!

Zingo ;D

Annons:
XeZafir
12/6/15, 11:05 AM
#14

Jul är en underbar tid, så länge man inte stressar sönder sig själv förstås.

Julljus och stjärnor, gran, godis, bak och tomtar i alla vrår (nästan). Julklappar som är inslagna med fantasi och engagemang. I år blir det tidningspapper, röda band och rött lack :) Älskar att fixa dem lite extra.

Jag njuter av jul och alla förberedelser och skulle inte allt bli gjort, tja vad gör det, julen kommer ändå <3

Adirfen
12/9/15, 11:37 AM
#15

Träffar släkt! Vartannat år pappas pch vatannat år mammas. Tar det lugnt, äter en massa, ( alla tankar på nyttigheter är borta ) jag frossar i gottigheter, Kalle och prat, gröt och julklappar. Mellandagarna varierar, är vi med pappas sida så blir det kalkon och lugnt och skönt, tv, promenad. Mammas sida, film, firande av morbror som fyller, promenad med alla hundar. Nyår firas iår i fjällen med några kusiner från mammas sida. Älskar min släkt och julen! <3

Valkyrija
12/23/15, 3:28 PM
#16

Jag ska fira julen ensam i år. Min sambo jobbar men han kommer nog vara hemma en liten stund. Då jag inte har några släktingar och min mamma är lika otaggad på julen som jag blir det att jag firar ensam. Det blir i alla fall lite mys framför Kalle Anka och sedan spenderar jag nog dagen framför TVn och mysiga julfilmer 😃✨❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: