Annons:
Etikettångest
Läst 1347 ggr
sofiacle
2015-11-25 22:40

Social fobi& ångest

Hej Jag går nu i 8an, vilket många tycker är den jobbigaste årskursen. Vi har 4 prov per vecka plus en överdriven mängd läxor och inlämningar. Detta är kanske rätt så normalt men för mig som har panikångest och social fobi så är detta ohållbart. Ungefär tre dagar (ibland mer) innan muntligt prov så börjar jag kräkas, jag kräks upp ALLT jag äter, bara några få minuter efter att jag käkat så kommer de upp igen. Jag svimmar även flera ggr per dag innan muntliga prov, jag skakar, får kraftiga humörsvängningar och värk i nedre parti utav magen. Det innebär att jag får stanna hemma från skolan pga smärta och utmattning då jag inte får i mig någon mat över huvud taget. När jag stannar hemma från skolan så missar jag en massa prov och lektioner, när jag sedan kommer tbx till skolan så ligger jag efter vilket leder till ännu kraftigare ångest. Det blir en ond cirkel som bara blir värre och värre. Jag har pratat med klassföreståndarna och språklärarna men dom tycks inte förstå vad en fobi innebär och dom förstår deffenetivt inte hur en riktig ångest känns. Dom tycker jag ör fånig dom hetsar upp mig så inför ett vanligt muntligt prov. Jag vet inte vad jag ska göra för att dom ska förstå vad en fobi och riktig ångest innebär. Varje morgon vaknar jag med ångest, jag får katastrof tankar och gråter hysteriskt, jag får svårt att andas och drabbas utav panikattacker, det kan ta upp till två timmar innan jag lugnat ner mig själv igen, men innan dess så har jag en kraftig ångest och försöker ta mitt liv. Hela dagarna går jag runt med en klump i magen och oroar mig för alla muntliga situationer jag kan tänkas stöta på och hela nätterna ligger jag vaken pga panikattacker och av mitt hysteriska gråtande. Trots att jag förklarat detta för lärarna så tycker dom jag är fjantig, det märks tydligt att dom verkligen inte förstår vad en fobi innebär och jag vet inte vad jag ska ta mig till :(

Annons:
Valkyrija
2015-11-25 22:51
#1

Hej vännen!

Vad tråkigt att du har så oförstående lärare :( Har du testat att vända dig till skolans kurator eller skolsköterskan? De kan nog ge dig bättre stöd och de har dessutom tystnadsplikt. Vill du att de pratar med lärarna åt dig gör de säkert det.

Jag har varit i din situation själv och det är INTE roligt. Man hamnar verkligen i en ond cirkel som är svår att bryta. Min psykologkontakt gjorde jättemycket för mig. Mådde alltid jättebra efter att jag pratat med henne. Man kan dessutom få massor av tips på hur man kan göra vi panikattacker, ångest etc. Jag gick själv aldrig på ett enda muntiligt prov/föredrag för jag mådde så extremt dåligt… Det är inte kul att känna så och speciellt inte när det drabbar ens skolgång så som det gör.

Hade jag varit du hade jag testat att gå till kuratorn eller skolsköterskan. Du kanske skulle behöva ett besök på din VC också och berätta för en läkare. Stort lycka till ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

sofiacle
2015-12-05 21:31
#2

#1 Jag gick till skolkuratorn precis som du skrev och efter 3 samtal med henne så fixade hon psykologkotakt till mig, jag går nu till psykolog 2 dar i veckan. Mår såå mycket bättre redan. Tack för ditt svar Alyssa❤️

Valkyrija
2015-12-05 22:36
#3

Åh vad glad jag blir! Kram på dig och lycka till med studierna nu ❤️❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: