Annons:
Etikettdepression
Läst 1331 ggr
ks.gerbil
12/6/15, 10:38 AM

svår sits

Jag vet att ämnet kommer upp typ regelbundet här men detta är så extremt svårt jag måste rådfråga nån för annars vet jag inte hur jag ska göra 😐

Jag har en kompis jag känt liksom hela mitt liv, våran vänskap har hållt även fast jag har fått flytta från mitt hemland hit, detta var nu flera år sen och vi pratar fortfarande som ingenting hänt, bara att vi kanske inte ses fysiskt mer än 1 gång om året 😉.

Hon mår inte bra, hon har inte gjort det på ett tag men det har alltid gått upp och ner (hon mådde dåligt några veckor sen blev det bättre osv) och då tog jag aldrig tag i det ordenkligt utan försökte stötta henne genom dem jobbiga perioden och sen inte ta upp det så mycket för jag ville inte lägga för mycket press på henne speciellt när jag inte kunde se henne och veta hur hon reagerade på frågorna jag ställde.

Men nu har det blivit otroligt mycket värre, jag har försökt visa henne på alla sätt och vis att jag älskar henne, att jag alltid är där för henne, att hon inte är ensam, men jag vet att det är svårt. Jag vet att det spelar ingen roll hur mycket jag säger det till henne för om hon inte inser det själv så kommer hon aldrig bli bra.

Och här kommer det svåra, jag är ju inte där, jag kan inte göra mer än att snacka med henne via en j**la mobil telefon och det är inte tillräckligt, hon har hotat om självmord, satt ett datum, tat tillbaka den men försökte ändå igår kväll. Här sitter jag, helt maktlös och vet inte vart jag ska ta mig till. Hon lever ju nu, hon sa att hon skulle till en psykolog i slutet på veckan men en vecka är en lång tid asså.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
XeZafir
12/6/15, 10:55 AM
#1

Tyvärr kan man inte göra mer än att visa att man är där för dem. En person som mår så dåligt, som din vän, måste själv vilja få hjälp.

Jag hoppas innerligt att hon hittar tillbaka till ett bra liv!

ks.gerbil
12/6/15, 11:12 AM
#2

jag har funderat över om det skulle hjälpa om jag typ ringde hennes föräldrar och förklarade hur det ligger till, men känns som något väldigt riskabelt ifalll hon får för sig att jag gjort det för att såra henne eller nåt och gör en självmords försökt till.

Gerbil-hemsidan hittar du R

VildaVittra
12/6/15, 11:30 AM
#3

Vilket land är det? För i många länder så finns det ju en motsvarighet till Mobilt psykteam. En annan väg att gå är att kontakta exempelvis kyrkan/synagogan/osv (beroende på land) och höra om de kan stötta henne på plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ks.gerbil
12/6/15, 12:26 PM
#4

Italien, jag har gett henne numret och länk till två självmordsmottagnings grejer. Sånna man kan skriva till eller prata med så att dem kan stötta henne. Hon är ateist så hon skulle nog bara bli arg om jag föreslog kyrkan 😂

Gerbil-hemsidan hittar du R

VildaVittra
12/6/15, 12:46 PM
#5

Italien har jag tyvärr dålig koll på. 

Kom och tänka på en sak, när man är deprimerad så kan ett miljöombyte faktiskt göra att man mår bättre eftersom man kommer bort ifrån problemen hemma. Du skulle ju kunna om du vill, bjuda hit henne till Sverige, exempelvis under julen. En flygbiljett kostar inte så mycket. Och du visar då att hon är älskad och önskad. 

Se bara till att hon skaffar sitt sjukförsäkringskort så hon som EU-medborgare har rätt till vård i andra EU-länder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: