Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1148 ggr
Anonym
Anonym
2016-03-22 19:10

Bråk, bråk

Senaste tiden har jag & sambon bråkat en del.

Han vill inte förstå mig. Jag drar det tyngsta lasset här hemma med skola, hushåll, djur ect. 
Han är sjukskriven, visst för sitt mående, men han verkar inte vilja förstå hur jag mår, när jag får göra liksom 80-90% av allting hemma, plus då skola, djur. Han vill verkligen inte förstå detta utan säger "alltid mig det är fel på, du gör aldrig fel"; men det har jag aldrig sagt, vill bara att han ska förstå och hjälpa till mer, lyssna på mig. Men det gör han inte och då blir det bråk.

Sista tiden har jag tappat humöret lätt men är för att det är för mycket just nu. Fått lättare ångestattacker vissa kvällar om det varit för mycket under dagen.

Vet inte vad jag ska göra, står i ett vägskäl.

Annons:
AnneN
2016-03-22 19:19
#1

Om det endast är hushållssysslorna som ställer till det i ert förhållande så kan jag tipsa om att ni tillsammans kan göra ett schema över vilka saker som ska göras, vilken dag det ska göras och vem som ska göra det just den dagen.

Det har vi gjort här hos oss då vi båda varit dåliga på att ta tag i saker som behöver göras i hemmet och det blev en del diskussioner runt det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

_Fisken
2016-03-22 19:32
#2

Går det att avveckla en del måsten?  
Du kanske har gjort honom "bekväm"? Det är nog ganska lätt att ramla dit. Du ställer upp i allt för att du är en omtänksam person men till sist blir du utnyttjad. Det sker utan ont uppsåt och utan att det märks. Till sist är rollerna "Den sjuke och sjuksköterskan". 
(Jag har själv bevittnat detta på nära håll)

Tjeja
2016-03-22 19:35
#3

Men om han är sjukskriven för sitt mående så kanske han mår för dåligt för att orka hjälpa till mer? Att du pressar på får knappast någon av er att må bättre!

Be om hjälp utifrån istället om ni inte orkar eller sänk dina krav för hur saker och ting måste vara för att duga. Han förstår säkert visst att du har det jobbigt och inte mår bra men han är faktiskt redan sjukskriven för att han inte orkar, det är inte du. Att arbetsfördelningen är orättvis är ju lika lite hans fel som ditt i så fall, ni är helt enkelt i en olycklig situation och ingen av er räcker till. Acceptera det och be om hjälp istället för att klaga och hacka ner på varandra ännu mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-03-22 19:46
#4

#1 Haft schema förr, hjälper ej. 

#2 Djur, skola och disk/tvätt och matlagning är sånt jag inte kan strunta i :/ 

#3 Kan man göra saker för andra kan man göra saker hemma också. Eller istället för andra fokusera på det som behöver göras hemma istället.
Jag har orkar inte hur mycket som helst, och det är det jag vill få honom att förstå.

Mina krav? Jag har rimliga krav. Att fixa disken, dammsuga ett rum t.ex är helt rimliga krav. Att ställa upp mer hemma istället för mer utanför hemmet är inte heller för mycket krav.
Vi känner knappt några här, så svårt att be om hjälp.
Risken är att jag med blir sjukskriven om det fortsätter såhär, då kommer jag gå in i väggen och då kommer ingenting skötas här hemma, skulle bli katastrof, vilket jag också sagt till honom.

Jag hackar inte ner på honom jag försöker få honom att förstå hur jag mår och vad som behöver göras. Men det viftas bort istället. Och humöret tryter för att det blir att jag måste göra exakt allting i princip, han gör inget jo om andra ber om hjälp men inte om jag ber om hjälp.

_Fisken
2016-03-22 19:50
#5

Hur upplever du honom då? ÄR han så sjuk så han inte kan hjälpa till med ens det enklaste göromål?

Gronstedt
2016-03-22 19:51
#6

#5: Uppenbarligen inte, eftersom han kan hjälpa andra.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-03-22 19:53
#7

#5 Han är sjukskriven för psykiskt mående. Håller på att utredas och ny medicin mm. Han är absolut inte så sjuk att han inte kan hjälpa till hemma nej, speciellt inte eftersom han kan hjälpa andra med vissa saker som är mer krävande än enkla saker hemma

_Fisken
2016-03-22 20:01
#8

Ok. Missade den delen. Om det är så att han kan göra grejer för andra men inte hushållssysslor hemma är han väl bekväm o lat. Det torde väl inte ha drabbat den första familj.
Finns det en utpressningssituation? Du vill ha rent o fint hemma och vill inte han måste du göra det?  Dessutom orkar du inte med bråket. 
Ja, det är ju ingen enkel sits. Du hade ju kunnat strejka men resultatet blir kanske dåligt för du har säkert redan tänkt tanken - och avfärdat den?

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:08
#9

#8 Vissa saker kan jag skippa andra inte. Skola & djur måste ju skötas och även disk & matlagning. Kan sluta laga mat till honom och hans disk men då blir det att disk samlas på hög i vasken och till slut måste jag diska för att ha kastruller, bestick mm till mig :/

Em_
2016-03-22 20:09
#10

Jag hade åkt bort en helg och bara vilat. Förklarat vänligt men bestämt att "Jag vet att du inte mår bra, men det gör inte jag heller. Jag vill verkligen ordna upp vårat förhållande men går inte det måste jag bo själv för att inte bli utbränd." Sedan hade jag tagit med mig honom till familjeterapi.


Anonym
Anonym
2016-03-22 20:10
#11

#10 Ingen möjlighet att åka iväg eftersom jag har djuren.
Han går till psykolog. Jag vill inte gå på familjeterapi.  (av olika anledningar)

_Fisken
2016-03-22 20:17
#12

Ärligt talat tror jag inte familjeterapi hjälper. Jag tror det sitter i hans egen förståelse vad han kan mista (dig) om han inte sköter sin del av göromålen. Nog för man kan stå ut lång tid med mycket men inte hur länge som helst - det tär på en och ens känslor. Det är som att hyvla ost. Han hyvlar ost.

Halvdansken
2016-03-22 20:17
#13

Jamen diska till dig då. Inte honom. Eller köp en diskmaskin. Han är väl vuxen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-03-22 20:18
#14

#13 Vi har diskmaskin. Men läs vad jag skrivit. Till slut måste jag ju ta hans med, då det inte blir saker över till mig om hans samlas på hög? Då kommer han bara ta det mest nödvändiga.

Gronstedt
2016-03-22 20:20
#15

#14: Om du inte kan låta bli, diska exakt vad du behöver, laga mat, ät, lämna disken smutsig. Upprepa nästa dag.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:23
#16

#15 Visst kan man göra så, men då lär det bli mögel istället och då kommer jag inte kunna vistas i köket alls. 
Åh blir en ond spiral hur jag än gör :( Allting blir bara fel hur jag än försöker göra :(

_Fisken
2016-03-22 20:24
#17

Finns det barn med i bilden?

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:29
#18

#17 Nej inga barn.

Gronstedt
2016-03-22 20:30
#19

#16: Du måste välja: dra det tyngsta lasset eller låt bli. Båda valen får konsekvenser. Välj vilka du föredrar och lev med dem. Men tänk på att om du gör något för att ändra din situation finns det hopp att den förändras. Gör du ingenting kommer den aldrig att förändras. Så vill du ha det som nu (fast allt tröttare och allt surare) eller vill du ha en chans till fritid och respekt och ömsesidighet i ditt förhållande?

_Fisken
2016-03-22 20:32
#20

På nåt sätt måste hans beteende ge konsekvenser för honom. Att skälla misstänker jag du är trött på. Då måste det bli andra konsekvenser och tydligt kopplat till vad han gör å inte gör.  Det blir som att uppfostra en hund. Belöning och bestraffning. Låter fånigt och stenåldersaktigt och man tycker det inte ska behövas.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-03-22 20:33
#21

#19 Betyder att jag måste sälja djuren och hoppa av skolan i så fall. = inga pengar och mitt mående skulle krascha.
Forsätta som det är = jag kommer krascha

Så jag står i ett vägskäl just nu. Det är just det , jag vet inte vad jag kan göra :/ 
Jag kan strunta i hans disk, inte laga mat till han, strunta i hans kläder. Men jag kommer ha lika mycket att göra i alla fall. För min personliga del blir det ingen skillnad om jag struntar i hans. För att det ska bli ändring måste jag strunta i all disk, all tvätt, all matlagning .tex

Halvdansken
2016-03-22 20:34
#22

Är det du som betalar allt, eller delar ni 50-50?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:34
#23

#20 Brukar sällan skälla på honom däremot blir det bråk när han nekar till saker eller när det brister för mig pga att jag inte orkar mer.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:35
#24

#22 Jag betalar mer än han eftersom jag har större inkomst. Betalar procentmässigt för att det ska bli mest rättvist.

Halvdansken
2016-03-22 20:36
#25

"Visst kan man göra så, men då lär det bli mögel istället och då kommer jag inte kunna vistas i köket alls. "

Hur vet du det? Kanske han vaknar till liv och fattar att du inte är ett hembiträde. har du provat?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:37
#26

#25 Ja jag har provat en kort period.
Jag klarar inte av lukten av mögel. Och det är långt ifrån hälsosamt.
Och mögel bildas snabbt.

_Fisken
2016-03-22 20:37
#27

Kan du bli särbo till honom eller kommer du att städa två hem då?

Annons:
Halvdansken
2016-03-22 20:40
#28

Jamen jisses.
Du betalar det mesta och gör allt hemma. Det är ju som om han är tonåring och bor hos mamma.
Kan du inte se detta själv, och läsa vad alla här skrivit, och förstå att du har tre val.
1. Fortsätt som nu (och sluta klaga för det är ditt val)
2. Sparka ut honom
3. Sluta göra allt och tvinga honom att ta ett vuxet ansvar för sitt liv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2016-03-22 20:46
#29

#21: Varför måste du sälja djuren och hoppa av skolan för att du äter billig mat ur förpackningarna några veckor eller månader? 

Bröd, konserverade bönor och fiskbullar är billigt och du behöver bara en gaffel, och den kan du slicka av mellan varven. Frukt och grönsaker kan man äta utan att tillaga, det lär till och med vara nyttigt. Och det tar bara hälften så lång tid att sortera, hänga och vika hälften så mycket tvätt. Plus att du slipper leta reda på hans utspridda tvätt, om han inte lägger den i tvättkorgen. Och det blir en säng mindre att tvätta lakan till och bädda rent i. Ingen disk att samla ihop.

Nog kan du spara en hel del tid på att sluta serva din partner. En halvtimme eller en timme om dagen låter inte alls orimligt. För att inte glömma all tid du slipper vara ledsen och stressad utan kan plugga eller njuta av att vara med dina djur.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:46
#30

#27 Särbo är inget för mig. Då gör jag hellre slut.
Och det skulle ställa till det rejält ekonomiskt, då hade båda behövt leta nya bostäder, hade fortfarande haft samma sysslor hemma, måste fixa annat med djuren ect, Så det hade gjort allting mycket mycket jobbigare.

#28 Det är inte mitt val nej, så sluta säga att det är det.
mitt val att plugga och att ha djur ja, men hushållsysslor är inget val, det är ett måste.
Sparka ut honom skulle inte hjälpa och då skulle jag få skaffa ny bostad. Och det skulle ställa till det rejält ekonomiskt, med djuren och skulle fortfarande vara samma sysslor som ska hinnas med att göras. 
Jag gör inte allt, jag gör det som måste göras. Som jag skrivit ja jag kan sluta diska hans disk, sluta tvätta hans och sluta laga mat till honom men arbetssysslorna hemma kommer fortfarande ta lika lång tid och kraft ifrån mig som om jag tar hans? Om han inte börjar göra mitt också vill säga. Det hänger på det, att han ska göra det med.

Vi har kört så sedan vi flyttade ihop med procent. Och något vi hållt fast vi, även när han jobbade. Han betalar sina räkningar, jag mina, sedan hyra, mat och ja gemensamma kostnader kör vi procent.

_Fisken
2016-03-22 20:50
#31

Kan du känna att du skulle få lite mer upprättelse om du fick lite mer pengar per månad? Du gör mer sysslor (procentuellt räknat) och då borde du få mer pengar av det som är kvar efter att allt är betalt.

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:52
#32

#29 Billig mat ur förpackningar finns inte. Färdigmat är svindyrt i längden. 
Jag vill ha lagad mat. Jag vill inte äta halvfabrikat. Urk, och dessutom dyrare än att laga från grunden. Och han måste laga sin mat, då blir det att han köper färdig mat med = rullar väg rejält i kostnad. 

Ang att jag skrev det med djur och pluggande, var för att du skrev att jag måste göra något. Och beskrev bara de alternativen som finns och vad de skulle innebära och göra i förhållandet/vardagen.

Tvätt lägger han i tvättkorg. Eftersom vi har diskmaskin med så blir det samma tid osv ändå. Maten med eftersom man gör det i samma. Så sånt gör inget skillnad tidmässigt eller krävande för våran del :( Blir ingen större skillnad :/ en halvtimme-timme hjälper inte så mycket, hade behövts mer än så för att det ens ska göra skillnad :/ 

Jag anser inte att jag serverar honom. Det skulle jag aldrig göra. Jag gör saker när jag ändå gör mitt. Det anser jag inte är att servera honom i alla fall. JAg gör det för att det inte gör någon skillnad för mig. För att det ska göra skillnad för mig måste jag slopa det helt, dvs sluta diska helt, sluta städa helt ect. Annars blir det ingen skillnad :/

Anonym
Anonym
2016-03-22 20:54
#33

#31 Jag har mer över än vad han har ja, som jag sparar undan.
Pengar skulle inte göra skillnad, eller hur tänkte du?

Halvdansken
2016-03-22 20:56
#34

Om du gör allt det, och han inte behöver, varför skulle han då frivilligt erbjuda sig att tvätta, laga mat, diska? Det handla inte om tid, det handlar om vilja, arbetsinsats, engagemang…. kan du inte förstå det? Han måste inte, alltså struntar han i det. Det är f-n så mycket bekvämare att nån annan gör det.
Han kommer inte att göra nåt om du inte slutar göra det åt honom.
Om du hade haft hembiträde som gjort allt till dig, hade du inte tyckt det var skönare att ligga på soffan? 

"Jag anser inte att jag serverar honom. Det skulle jag aldrig göra." Jo du servar honom till 100%, eftersom han inte gör samma sak för dig. Han behöver inte, eftersom du gör det. Det är att serva.

Jag förstår inte vad du egentligen vill ha får råd av oss? Vilket svar vill du ha?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-03-22 21:00
#35

#34 Du behöver inte vara otrevlig, då behöver du inte skriva alls.
Du lyssnar verkligen inte på vad jag skriver, vilket är extremt frustrerande!

Vill ha tips hur jag kan få honom att förstå hur jag känner, hur jag mår.
Få honom att ändra sitt tanke sätt. Nej jag vill inte ändra på honom som person, utan få honom att förstå, få honom att ändra tankar kring vissa saker. 

Och att göra det jobbigare för mig, kommer inte att hjälpa mig.
Och jag har ävne skrivit många gånger att jag inte passar upp på honom och att ska det hjälpa mig måste jag sluta med vissa saker 100%, och inte bara 50%

Halvdansken
2016-03-22 21:06
#36

Jag anser inte att jag var otrevlig, det var i alla fall inte meningen. Men jag ger upp diskussionen, då det inte verkar som om du vill lyssna på alla oss som faktiskt säger samma sak.  Sluta passa upp honom. Han kommer inte förstå något som helst förrän du slutar behandla honom som ett barn.

Lycka till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2016-03-22 21:10
#37

#36 Jag lyssnar men jag känner att det är få som lyssnar på mig, vilket är frustrerande. 
Som där t.ex, du säger hela tiden "sluta passa upp", och jag vet till 100% att jag inte passar upp på honom. Passa upp för mig är något annat.  Och jag behandlar defintivit inte honom som ett barn. Hade jag passat upp på honom och behandlat honom som ett barn hade det aldrig blivit bråk. Och att sköta hushållssysslor är inte samma sak som att passa upp på någon. Så vi har delade meningar där.

Halvdansken
2016-03-22 21:12
#38

Ok, EN fråga till som ingen har ställt. Sen slutar jag.

Vad gör han för dig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2016-03-22 21:15
#39

#38 Han hjälper till när jag behöver få hem saker till djuren samt veckohandlar.
Kan överraska mig emellanåt. 
Men är just det vardagliga jag hade uppskattat mer om han hade hjälpt till mig, för att underlätta. Och detta har jag förklarat för honom

_Fisken
2016-03-22 21:24
#40

Jag tror att du har funderat igenom alla alternativ som finns. Det jag skrev men tog bort i #20 var meningen: "Konsekvenser för honom kommer också att bli konsekvenser för dig".   
Men det menade jag att om det blev mögel i köket så blir det otrevligt för dig också men det får du stå ut med. Blir det färdigmat blir det dyrt för samtliga och därmed också konsekvenser för dig. Men även för honom.
De andra alternativen är att göra slut men det hade du inte råd med sade du och andra alternativet är att fortsätta som du gör.

Med "mer pengar" menar jag att om du gör 5/5 göromål och han gör 2/5 av sitt så ska du ha "lön" för det. Extra pengar alltså. Utöver det du redan nu får. Då får du lite mer upprättelse. Då kan du alltid tänka "Ja, jag får lite mer pengar iaf".

Anonym
Anonym
2016-03-22 21:27
#41

#40 Göra slut är absolut sista alternativet. Jag älskar honom och han älskar mig och det skulle bara för allting värre, inte bättre, på alla punkter. Blir stora konsekvenser både för honom och mig. Speciellt för mig

Du tänker så, ja jag får mer pengr över varje månad att kunna göra saker för.

Annons:
_Fisken
2016-03-22 21:29
#42

Ja, va bra att det finns kärlek. Den ska man vårda (jag säger det till honom).

Ja, du kan unna dig ett spa per månad kanske?

Anonym
Anonym
2016-03-22 21:31
#43

#42 Inte per månad men då och då skulle gå. Bara jag får med mig någon, inte kul själv.

Tjeja
2016-03-22 21:36
#44

Med be om hjälp utifrån menar jag faktiskt inte vänner och bekanta utan professionellt.

Kanske hans psykiatriker kan hjälpa er med kontakt för att få boendestöd   under en period till exempel?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-03-22 21:42
#45

#44 Boendestöd kräver betydligt mer. Och vad jag vet måste man flytta i så fall?
Vill helst inte ha främlingar här som är bland mina saker.
Eftersom jag är fullt frisk med tror jag inte man kan få det ändå.

Tjeja
2016-03-22 21:47
#46

#45 Jo det kan man och nej ni behöver inte flytta för det alls! Finns t o m i lagen att sådana tillfälliga beslut kan tas om behov uppstår. Det som behövs är ett läkarintyg och kontakt med en SoL/LSS-handläggare på kommunen.

Det ingår i psykiatrireformen för att underlätta när tillfälliga behov uppstår. Om er läkare sedan bedömer att din sambo visst är kapabel och kan göra sin del av kakan även utan stöd så är det en annan sak.

Men han har rätt att få stöd för att utföra "sin del" av hemarbetet om han inte klarar av det. Du som anhörig ska inte behöva bära bådas bördor om han är sjuk och du inte klarar av det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-03-22 21:47
#47

#45 Jo det kan man och nej ni behöver inte flytta för det alls! Finns t o m i lagen att sådana tillfälliga beslut kan tas om behov uppstår. Det som behövs är ett läkarintyg och kontakt med en SoL/LSS-handläggare på kommunen.

Det ingår i psykiatrireformen för att underlätta när tillfälliga behov uppstår. Om er läkare sedan bedömer att din sambo visst är kapabel och kan göra sin del av kakan även utan stöd så är det en annan sak.

Men han har rätt att få stöd för att utföra "sin del" av hemarbetet om han inte klarar av det. Du som anhörig ska inte behöva bära bådas bördor om han är sjuk och du inte klarar av det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_Fisken
2016-03-22 21:50
#48

Boendestöd tror jag inte kräver att du flyttar. Dessutom kan du ju alltid säga att det är under en begränsad tid - viket det också troligtvis är?
Du kan alltid prova att ringa kommunen. Jag förstår dig att du inte vill att andra är o river i dina grejer men det kanske är bara under en övergångsperiod du tänker så? De har nog sett allt som går att se.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-03-22 21:55
#49

Min kommentar publiserades inte?

#46 Ja frågan är hur lätt det är att få sånt intyg?

#48 Jag tror att han kan bli bättre. Boendestöd skulle aldrig fungera i förhållandet under en längre tid. Helst inte alls för min del. Jag vill inte ha främlingar som är bland mina saker, speciellt inte om jag inte är hemma osv, nej det hade bara känts ännu jobbigare för mig. Han hade inte brytt sig men jag gör. Det är intrång på mitt privatliv helt enkelt. Och det enda de kan göra är diska, tvätta (men vill inte att de ska rota bland mina underkläder), nej usch hade känts enormt jobbigt för mig.

Gronstedt
2016-03-23 08:42
#50

TS, eftersom du inte vill ändra på något, kommer ingenting att ändras, utom att du blir tröttare och ledsnare och han latare och otrevligare. Tråkigt men sant. Lycka till i alla fall.

Honestyisdead
2016-03-24 02:19
#51

Ts, ser att du fått ungefär samma svar i den här tråden och inget passar. Man måste agera för att nå ett resultat.

Upp till toppen
Annons: