Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 2279 ggr
Snuffles
7/11/16, 2:18 PM

Ångrar allt jag säger

Jag har ett problem som förstör för mig hela tiden. Varje gång jag pratar med någon som inte tillhör mim familj så ångrar jag alltid allt jag sagt, spelar ingen roll om jag bara svarat på en fråga, jag skäms ändå jättemycket och jag kan gå och tänka på det i flera dagar och bara vilja gömma mig under marken eller något. Jag hatar det här för jag försöker prata mer med folk för att få bort min sociala fobi, men det är inte kul att ha ångest hela tiden. Vill inte gå till en psykolog för har sökt hjälp för saker som har med det här att göra förut och de har bara gett upp efter att vi träffats ett par gånger och sagt att de inte kan hjälpa mig. Har ni något råd om hur man kan tänka för att inte få så mycket ångest?

Annons:
micki83
7/11/16, 2:33 PM
#1

Varför känner du att du ångrar det som du sagt? Varför känns det fel?

Jag skulle inte tro att det finns något lätt sätt att bli av med ångest, utan tror du måste försöka klura ut varför dessa tankar uppstår. 

Jag skulle tro att tala med en psykolog ändå vore bäst.. men de är ju olika också. Kanske prova någon annan?

Snuffles
7/11/16, 3:13 PM
#2

#1 jag tänker väl för mycket, och folk har påpekat förut att jag mumlar, att jag inte säger mycket osv

micki83
7/11/16, 3:36 PM
#3

Om det känns jobbigt att tala med främlingar… har du någon nära vän utanför familjen som du skulle kunna tala med? Eller så kanske det finns någon semi-social hobby du skulle kunna prova på?

Vi är alla olika, vissa lever väldigt mycket i sitt eget huvud (om man kan beskriva det så). Jag har själv haft det problemet.. om jag har för mycket fritid, och tillbringar för mycket tid ensam, så har jag en tendens att bli lätt paranoid. Tror att alla talar skräp om mig. För mig har det blivit bättre genom att göra saker jag gillar, jobba mycket och bara hålla mig till människor jag trivs med.

Margaretha1990
7/11/16, 3:40 PM
#4

Oj vad jag känner igen mig i det där.. Vet precis vad du menar.

Jess89
7/11/16, 4:36 PM
#5

Jag har fått tips om att göra flera olika övningar angående min ångest. Det kanske även kan hjälpa dig. Skulle du vilja ha tipsen skulle jag kunna maila dem till dig.

Har du haft någon kontakt med vården? De brukar kunna ge tips angående ångest. I alla fall där jag bor, vet iof inte hur andra län är.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Snuffles
7/11/16, 4:47 PM
#6

#3 Har en men han bor inte nära så vi skickar mest sms. Vad är semisocial? #5 skicka gärna tipsen

Annons:
micki83
7/11/16, 5:00 PM
#7

Semi-social..  tänkte något där man kan vara social om man vill, men får vara ifred om man vill. Kanske gå på föreläsning, kurs.. eller varför inte gymmet. Själv fastande jag för ett online multispelar spel.

Dock, så vet jag ju inte alls hur det är för dig, så kan mycket väl vara att jag ger helt fel råd. Finns säkert andra här som har mycket mer kunskap.

[inevitably]
7/17/16, 2:13 PM
#8

Jag har haft samma problem som du i perioder, men nu för tiden är det bättre. Det som hjälpt mig är egentligen att vara mindre dömande mot mig själv och att känna att jag duger i mig själv oavsett vad andra råkar tycka om mig. Om jag känner i mitt inre att jag gör mitt ärligt bästa och att jag vill andra väl, så har jag inga skäl att såga mig själv efteråt för att allt jag sagt kanske inte blev precis perfekt. Nästa gång kanske jag säger något bättre, och även om så inte är fallet så är det inte andra som avgör om jag är bra eller dålig.

Upp till toppen
Annons: