Annons:
Etikettpsykisk-ohälsa
Läst 1435 ggr
unbreakable8
2018-05-17 10:47

PTSD

Hur kan man bli bättre från PSTD? (ptss)  Jag har troligen haft det en stor del av mitt liv pga upprepade trauman.

Annons:
[90hey]
2018-05-17 10:54
#1

försök söka professionel hjälp :)

unbreakable8
2018-05-17 10:59
#2

Jag tänkte mer specifika råd :)  Har redan gått hos psykolog i 13 år förut.  Någon här med pstd?

Niklas
2018-05-17 11:25
#3

Menar du PTSD (post traumatic stress disorder)?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

unbreakable8
2018-05-17 13:25
#4

#3 Ja precis :)  Post traumatisk stress. Min är mer eller mindre "kronisk" eftersom jag upplevt trauma i omgångar.

Niklas
2018-05-21 11:36
#5

Okej. Jag ändrade rubriken. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

unbreakable8
2018-05-21 14:25
#6

Hade jag skrivit fel? 😃 Sorry

Annons:
Niklas
2018-05-21 15:38
#7

Bokstäverna var lite omvända. Det var därför jag tyckte det var bäst att fråga. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kreativitet
2018-08-18 13:37
#8

Såg ett avsnitt av hundviskaren Cesar Millan där en golden retriever var rädd för att hoppa i poolen. Som valp blev han plötsligt upplyft med ett ryck och då någon gång skapades en väldig stress med rädsla för poolen och poolkanten.

Det är skillnad på djur och människor men det finns vissa gemensamma nämnare som hur man svarar för stress. För hunden skapades ett scenario av skräck i samband med poolen men det är egentligen ett svar på ägarens panik. Cesar jobbade med att kliva i poolen mer avslappnat och att skapa nya minnen till en situation. Han jobbade mest med en en avslappnad sinnesstämning och att framför allt jobba med att skapa positiva minnen.

Många människor som upplever trauma kan börja festa vilt eller hoppa bungyjump - helt enkelt ta till sig aktiviteter med mycket adrenalin för att döva smärtan. Det man egentligen ska göra är att skapa nya positiva erfarenheter och minnen.

T.ex att ta en promenad ute i naturen, och stämma av  att man är helt lugn. Att man upplever lugna positiva saker och får till sig fina minnen av naturupplevelsen.

Detta kan man säkert träna med hjälp av en psykolog. Vet dock inte hur det har sett ut för din del när du gått i terapi i 13 år med mindre förändringar om jag förstod det rätt. Vet en psykolog som sa att det är en "fel koppling" i hjärnan som gör att man reagerar kraftigare på händelsen än vad som behövs. Stressreaktion är till för att varna för fara men har man råkat illa ut så får man trauma. Jag har förstått det som att när hemska minnesbilder dyker upp så håller hjärnan på att bearbeta informationen. Att man får en fel koppling till en situation, då har man förknippat hemska upplevelsen till något. Om man lugnt och sansat går igenom vad som hände och vågar reflektera så kan man så småningom börja träna på att ändra förhållningssätt till det som skapar trauma och på så vis ta kliv ur det. Jag hoppas att detta var till din hjälp.

Kreativitet
2018-08-18 13:54
#9

Kom på finns säkert bra böcker att läsa om trauma, du kanske kan låna en bra på biblioteket och läsa på lite om trauma :)

Upp till toppen
Annons: