Annons:
Etikettensamhet
Läst 1099 ggr
Anonym
Anonym
6/9/18, 7:26 PM

Känner människor sig dumma eller?

Min sambo har problem med att de flesta människor drar sig undan efter att ha känt honom i 6-9 månader.

Vi har en teori om att det kan vara för hans höga IQ, både han och jag har hög IQ och även jag upplever liknande problem fast inte i samma utsträckning (men då har jag mycket lägre IQ än vad han har).

Han har nämligen märkt att folk tar illa vid sig när han hjälper dom och löser problem direkt som dom har arbetat med länge (ibland timmar). När han däremot låtsas vara dum i ca 5 minuter och sedan "råkar komma på" hur man gör så tar dom inte alls lika illa vid sig. 

Många verkar även avis på att han kan så mycket och lär sig saker snabbt.

Han vill ju inte heller sluta hjälpa folk, han vill ju väl men han vill ju inte heller att folk ska ogilla honom bara för att han är smartare.

Om ni undrar varför jag skriver anonymt så är det lite samma anledning, jag vill inte att folk ska ta illa upp bara för att jag av en slump är smartare än iallafall 90% av alla andra, jag vet ju att IQ inte är allt och att det till och med kan vara negativt men många verkar tro att bara för att man har hög IQ så anser man sig bättre än andra (vilket jag inte alls anser, alla har sina styrkor och svagheter, jag tex är kass motoriskt men kan lösa ekvationer utan att tänka).

Det är inte så att han skryter eller så heller, han är tvärtom väldigt ödmjuk och försöker ofta dölja att han är så bra på "allt"

Kan det verkligen vara så att folk tar illa upp och drar sig bort bara för att han löser problem snabbare och folk känner sig dumma? Är folk verkligen så småaktiga?

Annons:
Anonym
Anonym
6/9/18, 7:34 PM
#2

Jag vet inte om det är tänkt som en pik (tror inte det) men vi har gjort riktiga tester som visar att vi tyvärr ligger högt i IQ.

Men det i #1 Skulle ju på ett sätt förklara att folk blir extra sur när han kommer på lösningar direkt när dom hållit på i timmar

Calcifer
6/9/18, 7:38 PM
#3

Nåja, din rubrik var väl mindre snällt skriven. Det behöver inte alls ha att göra med att folk känner sig "dumma" bara för att någon med högt IQ umgås med dem. Jag har också högt IQ och jag har aldrig stött på en enda kotte som känt sig dum runt mig. Även fast jag ibland också kan komma med lösningar på problem de grunnat över länge. Så ligger kanske snarare i attityden eller hur man gör det, än ATT man gör det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
6/9/18, 7:45 PM
#4

Ibland vinner en rubrik på att vara lite ovanlig då den uppmärksammas på ett annat sätt. Dessutom så har man ett begränsat antal tecken som även det försvårar det hela (särskilt om man vill hålla sig till det antal tecken som innebär att rubriken inte kortas av under nya inlägg).

Han är som sagt väldigt ödmjuk i sitt sätt

Calcifer
6/9/18, 7:53 PM
#5

Mja, det gör väl inte direkt att folk som läser det tolkar det på rätt sätt om man med flit ger fel rubrik? Jag läser både inlägg och rubrik innan jag reagerar i en tråd, så är något av det missvisande får det stå för den som skapat dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
6/9/18, 7:58 PM
#6

Fast det är ju inte fel i rubriken, summan av inlägg #0 är ju om människor känner sig dumma och det är därför dom drar sig bort från honom

Annons:
Calcifer
6/9/18, 8:07 PM
#7

Och det låter i mina öron inte direkt ödmjukt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
6/9/18, 8:18 PM
#8

#7 det är ju inte han som skriver inläggen så det går ju inte att avgöra om han är ödmjuk eller inte av skrivsättet.

Zachis
6/9/18, 8:19 PM
#9

#8 det jag tror #7 vill säga är att rubriken i sig inte är särskilt ödmjuk

Milkshake
6/9/18, 8:34 PM
#10

#0 Människor med högt IQ är ofta lite sämre med det sociala, som att läsa av kroppsspråk, tonläge, osv. Det  gäller även de vibbar de själva ger ut, det kan nog vara så att han/ni har en annan uppfattning på vad ödmjukhet är än vad som är normen i samhället.

Jag tror att det bästa är att acceptera att ni kanske inte inser vilka signaler ni sänder ut, och att om ni märker att folk drar sig undan  så var öppna med att ni enbart menar väl men att det kanske uttrycks klumpigt ibland.

Anonym
Anonym
6/9/18, 8:39 PM
#11

#9 det känns däremot inte så relevant #10 att han är ödmjuk har jag bedömt av min och andras uppfattning av hans uppträdande, inte hans egna uppfattning.

Calcifer
6/9/18, 8:46 PM
#12

Nåja, nu är det dock relevant eftersom det kopplas ihop med texten och du som skrivit den säger också att detta är något som verkar drabba dig med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
6/9/18, 8:50 PM
#13

#12 för att kunna vara anonym skriver jag medvetet annorlunda än vad jag annars gör, bland annat mer aggressivt.

Annons:
Calcifer
6/9/18, 9:20 PM
#14

Ok, men då ligger det fortfarande på dig och texten du skrivit…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
7/1/18, 1:37 AM
#15

Tror det handlar om sättet han framför hjälpen på. För jag känner i alla fall ingen som tar illa upp för att någon kan mer än dom.

Du älskar honom och missar säkert små detaljer som andra märker och ser som negativt. Annars hade det inte varit återkommande hos olika personer.

Vissa människor har så klart svårt för att inte klara saker på egen hand. Men när det blir ett mönster ligger det hos en själv.

Går man runt och känner att man är smartare än andra märks det även om man tror man är ödmjuk osv. 

Dessutom tycker ni folk verkar avis. Vad får er att tro det?

Och hur har ni mätt er iq?

Anonym
Anonym
7/1/18, 10:47 PM
#16

#14 även andra anser att han är ödmjuk. Bara för att man har högre IQ så betyder det inte att man är bättre. Det är en teori eftersom att folk inte uppskattar hjälp, iallafall om svaret kommer lätt till en. Då folk inte blir lika sur om man spelar dum i minst 5 minuter så stärks teorin. Jag har gjort ett riktigt IQ test (dvs inte bara ett på nätet eller i en tidning). Min sambo har inte lika svart på vitt men han hade över 95% rätt på mönstringens test när den med näst högst hade 50%, dessutom har han

Honestyisdead
7/1/18, 10:51 PM
#17

#16 "Min sambo har problem med att de flesta människor drar sig undan efter att ha känt honom i 6-9 månader."

Något är det ju.

Anonym
Anonym
7/1/18, 10:53 PM
#18

Forts. Menar #15. Dessutom har han även flera gånger klarat mensas förtest så statistiskt sett så är det högst osannolikt att han har normal eller längre IQ. Han är dessutom den enda förutom möjligen hans bror som jag upplever är smartare än mig (jag har däremot stött på folk som jag upplever är lika smart men inte smartare)

Honestyisdead
7/1/18, 11:47 PM
#19

Hur som. Det är ett mönster.

Farwuq
7/6/18, 5:09 PM
#20

Livet är inte bara IQ, man ska ha EQ också.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
annia1
7/15/18, 3:40 AM
#21

Vet inte om du TS fortfarande håller koll på tråden. 

Du skriver att de lämnar din sambo efter 6-9 månader. Det är alltså nya bekanta/vänner.  Och som jag uppfattar det du skrivit så har han då hjälpt en och samma person flera gånger som senare lämnat han.  Och att det är då så för alla som lämnat han.

Är det så att han hjälpt en person flera gånger så handlar det inte om problem som man behöver hitta en lösning på för människor har inte så många problem på så kort tid. Utan det handlar då sannolikt om vad jag skulle kalla irritationsmoment. Vad människor anser vara irritationsmoment är olika, men för mig är ett alla dessa förpackningar som är näst intill omöjliga att öppna, men det är inte problem som jag behöver nån lösning på.

Så är det så att en person tar upp nåt irritationsmoment och din sambo direkt talar om en lösning och gör så gång på gång då blir din sambo att ses som en besserwisser. För man ska kunna prata om irritationsmoment utan att varje gång få höra en lösning, förutom att han ses som besserwisser så blir det bara tjatigt. Man kan ibland bara behöva prata av sig.

Jag personligen skulle rätt snart bli vansinnig att gång på gång få höra lösningar på sånt som jag inte anser är ett problem. 

Har man ett problem som man måste hitta en lösning på så brukar man inte bli så irriterad av att nån kommer med lösning att man säger upp kontakten. Även om man blev irriterad så var det  då en engångshändelse.

Man går inte runt och är avis på människor som kan mycket och har lätt att lära sig. För min personliga del enda gången jag kan vara avis är när jag ska lära mig nåt som jag vet att jag verkligen har svårt för att lära mig. Annars är det väl inget speciellt att man har lätt att lära. Kunskap har jag tillräckligt av så finns ingen anledning att vara avis på nån som kan mycket.

Sen tror jag att du vinner på att läsa vad de andra skrivit i tråden en gång till för du verkar bara slå ifrån dig det dom sagt.

.

Upp till toppen
Annons: